Vrouwenstem heeft meer overtuigingskracht
Dat blijkt uit onderzoek van Soundbase in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen naar de invloed van de sekse van de spreker op de waardering van de boodschap. Wat blijkt: een vrouwenstem is in de meeste gevallen effectiever. Terwijl in de praktijk het meest gebruik wordt gemaakt van mannelijke voice-overs.
Uit het onderzoek bleek dat bij spotjes voor typisch mannelijke producten, men duidelijk een mannelijke spreker prefereert. In het geval van typisch vrouwelijke producten, bestaat een lichte voorkeur voor een vrouwenstem. Maar wat wanneer in een radiospotje een neutraal product centraal staat? Een koffiezetapparaat of meubilair bijvoorbeeld. Het onderzoek laat zien dat een vrouwenstem dan veruit over de meeste overtuigingskracht beschikt. Aangeprezen door een vrouw wordt een neutraal product aanzienlijk positiever gewaardeerd.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaIn het onderzoek is ook gekeken naar eigenschappen die men aan de spreker toekent. Een mannenstem in relatie tot een mannenproduct wordt als ‘betrouwbaar’ en ‘professioneel’ ervaren, in spotjes voor vrouwenproducten geldt hetzelfde voor een vrouwenstem.
Een vrouwelijke spreker wordt in alle gevallen ‘aardiger’ en ‘aantrekkelijker’ gevonden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid