TBWA lanceert BrandGossip officieel
In november al op Molblog, vorige week al in druk in de onvolprezen Adformatie, gisteren ook als persbericht verspreid door reclamebureau TBWA (die schuine streep in de naam mogen ze houden): BrandGossip. Dat is een "online dienst om merken te monitoren". Leuk uithangbord voor een poging om discussie over merken naar TBWA toe te trekken.
Het is een nieuwe online dienst van TBWA die adverteerders op een makkelijke manier helpt met het monitoren van de aanwezigheid van hun merk op onder andere weblogs, nieuwssites en YouTube.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & Milieu'Voor veel adverteerders is het lastig om in de gaten te houden wat consumenten online doen met hun merk en wat er allemaal over hun merk geschreven wordt' aldus Jeroen de Bakker, chef Innovatie van TBWA.
Bakker, voorheen Qi, is een beetje aan het opvoeden, anno 2007: "BrandGossip is een toegankelijke tool die onze klanten faciliteert en hopelijk een bijdrage levert aan het besef dat internet een populair en invloedrijk medium is voor de beeldvorming van merken bij consumenten."
Aardig detail: Ook is het de bedoeling om BrandGossip in andere landen aan te bieden. "We zijn in gesprek met TBWA Amerika, Engeland, Frankrijk en Duitsland", aldus De Bakker. Dus is er ook BrandGossip.com, dat nu nog de Nederlandstalige versie biedt.
Het ontwerp van Tequila is al geroemd, en terecht. Maar wat presteert BrandGossip dan?
De weblog is veel te summier, maar uit de Faq haal ik dat je kunt zoeken naar de uitingen over merken. BrandGossip presenteert daarvan een RSS-feed. Maar, staat er, je kunt in het zoekvenster alles invullen. Mar dan zal het resultaat minder relevant zijn.
Je vult een term in en dan komen er resultaten in rubrieken: consumentenlogs, foto en film, veilingsites, marketinglogs, nieuwssites en overige bronnen. Met die laatste word je verwezen om te zoeken in Google Trends, Blogpulse, Technorati, Kieskeurig en Hyves. En vervolgens zie je de 'tags' waarmee je merk wordt geassocieerd. Dat zoeken in onderdelen van internet is mogelijk met technologie die Google aanbiedt.
Het is uitstekend gedaan, met het kan beter. De prachtige vormgeving dwingt de resultaten op een kleine deel van het scherm weer te geven., Dat lijkt me onnodig, schakel naar een groter scherm. Het aantal bronnen waarin wordt gezocht is beperkt, bijvoorbeeld maar een paar Nederlandse nieuwssites en consumenten- en marketingblogs. Het is juist aardig om uit onvermoede hoeken het babbelen over merken te halen. En de internationale component ontbreekt nog.
De volgende stap is natuurlijk de discussie over merken echt naar je toe te trekken. Met de term Brandgossip' wordt dat ook beoogd. Waar blijft dat dan? Volgende stap? Of is het afbreukrisico voor eigen klanten van TBWA te groot?
Maar de dienst als geheel is een mooie vondst. Petje af voor de bedenker. Maar wel doorstoten nu!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid