Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwswaarde verhoogt langetermijneffect

Reclame is knokken om aandacht, en free publicity kan daarbij helpen. Adverteerders doen er daarom goed aan hun campagnes van nieuwswaarde…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kranten, weekbladen en tv-stations besteden regelmatig aandacht aan nieuwe reclamecampagnes. In 2000 had The New York Times zo’n 700 berichten over reclame, een gemiddelde van bijna twee per dag. Sommige adverteerders spelen daar handig op in, met campagnes die nieuwswaarde hebben. Toch zijn er nog steeds veel adverteerders die pr als bijzaak lijken te beschouwen.

related partner content for mobile comes here

Begrijpelijk, want je hebt nu eenmaal weinig controle over de berichten die in de redactionele kolommen verschijnen. Maar met het oog op de reclame-clutter moet elke kans op extra aandacht worden benut. Onderzoek naar enkele commercials die tijdens de Super Bowl werden uitgezonden, laat zien dat commercials die als nieuws werden beschouwd, hoger scoorden qua langetermijneffect.

Reden genoeg om vooraf al rekening te houden met de nieuwswaarde. Dat kan bijvoorbeeld door met een commercial te komen die er in creatief opzicht uitspringt of door bekende personen in te zetten die nog niet eerder in een reclamecampagne te zien waren.

Bron: Journal of Advertising Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in