Klant heeft koers nodig
Veel opdrachtgevers hebben last van het Charlie Brown-effect. Net als de held uit ‘Peanuts’ weten ze niet goed wat ze willen. Dat wreekt zich bij het onderzoek. Want een te vage en algemene vraagstelling levert resultaten op waar weinig mee te doen valt. Om dit te voorkomen, zullen onderzoekers de klant zelf moeten begeleiden. Bijvoorbeeld door erop toe te zien dat de vraagstelling aansluit bij de businessdoelstellingen van de klant.
Een goed voorbeeld is een verzekeraar die superieure service wil leveren. Door klanten simpelweg te vragen wat er wel of niet goed is aan de producten, werd vanzelf duidelijk hoe die doelstelling dichterbij kan worden gebracht. Andere mogelijke businessdoelstellingen waaraan onderzoek kan worden gerelateerd, zijn het verhogen van de penetratie van het product in de markt of het verhogen van de aankoopfrequentie bij bestaande klanten.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaVan onderzoeksbureaus vereist dit wel een kritische houding. Geen ‘u vraagt en wij draaien’-mentaliteit, maar de voorwaarde dat de klant zichzelf goed kent. Want alleen een klant die weet welke koers hij gaat varen, heeft er iets aan als je hem de richting wijst.
Bron: Marketing News
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid