Overslaan en naar de inhoud gaan

Klant heeft koers nodig

Marktonderzoekers krijgen het verwijt dat met het gros van hun onderzoek weinig te beginnen is. Dat valt te voorkomen. Hoe? Stem samen met…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Veel opdrachtgevers hebben last van het Charlie Brown-effect. Net als de held uit ‘Peanuts’ weten ze niet goed wat ze willen. Dat wreekt zich bij het onderzoek. Want een te vage en algemene vraagstelling levert resultaten op waar weinig mee te doen valt. Om dit te voorkomen, zullen onderzoekers de klant zelf moeten begeleiden. Bijvoorbeeld door erop toe te zien dat de vraagstelling aansluit bij de businessdoelstellingen van de klant.

related partner content for mobile comes here

Een goed voorbeeld is een verzekeraar die superieure service wil leveren. Door klanten simpelweg te vragen wat er wel of niet goed is aan de producten, werd vanzelf duidelijk hoe die doelstelling dichterbij kan worden gebracht. Andere mogelijke businessdoelstellingen waaraan onderzoek kan worden gerelateerd, zijn het verhogen van de penetratie van het product in de markt of het verhogen van de aankoopfrequentie bij bestaande klanten.

Van onderzoeksbureaus vereist dit wel een kritische houding. Geen ‘u vraagt en wij draaien’-mentaliteit, maar de voorwaarde dat de klant zichzelf goed kent. Want alleen een klant die weet welke koers hij gaat varen, heeft er iets aan als je hem de richting wijst.

Bron: Marketing News

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in