Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse jongeren zijn multicultureel

De huidige jongerengeneratie is zeer multicultureel. Allochtone en Nederlandse jongeren zijn niet alleen geïnteresseerd in elkaars…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De meeste jongeren hebben zowel Nederlandse als allochtone vrienden. Als zij alleen met jongeren van hun eigen nationaliteit omgaan, komt dit vooral omdat jongeren met een andere nationaliteit niet bij hen in de buurt wonen of bij hen in de klas zitten. Jongeren benadrukten dat dit niets te maken had met een negatieve houding ten opzichte van andere culturen.

related partner content for mobile comes here

Nederlandse en allochtone jongeren groeien steeds meer naar elkaar toe. Zij zien nog maar weinig verschil in de wijze waarop jongeren van verschillende nationaliteiten met elkaar omgaan en ook als ze bij elkaar over de vloer komen, is nog weinig verschil te zien. Zo wordt in 85 procent van de Nederlandse en allochtone huishoudens gerechten uit verschillende culturen gegeten, en is het verschil in eetgewoonten meer zichtbaar in de wijze van eten.

De resultaten tonen dat de integratie sterk doorzet, meent JuniorSenior Research. 50 procent van de huidige generatie allochtone jongeren ziet Nederlands als zijn of haar eigen taal tegenover zeven procent die Nederlands niet als eigen taal ziet. Een grote meerderheid verkiest Nederlandse tijdschriften en boeken boven geschreven media in een andere taal (79 procent) en kijkt daarnaast vaak naar Nederlandstalige televisieprogramma's (54 procent). Toenadering komt van beide kanten: 31 procent van de Nederlandse jongeren blijkt de taal van zijn of haar allochtone vrienden enigszins te begrijpen en 16 procent kan de taal zelfs een beetje spreken. Daarentegen is het bezoek van culturele evenementen onder Nederlandse jongeren laag (32 procent), waarschijnlijk door het vaak religieuze karakter van deze activiteiten.

Ongeveer 70 procent van de allochtone en autochtone jongeren vindt dat reclames voldoende jongeren uit andere culturen tonen. Jongeren die vinden dat de reclames meer multicultureel kunnen, gaven aan dat er vooral Nederlandse en/of blanke (blonde) jongeren op televisie getoond worden. Enkele kritische jongeren merken op dat allochtonen slechts selectief en negatief getoond worden in reclames.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in