Overslaan en naar de inhoud gaan

Kaas

René Appel heeft in Onze Taal van deze maand een aanbevelenswaardig artikel over de beste boektitel (down te loaden als PDF) met als…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

René Appel heeft in Onze Taal van deze maand een aanbevelenswaardig artikel over de beste boektitel met als titel: 'de ideale boektitel. Het blijkt dat men maar wat aanrommelt. De voornaamste stelregel van bijvoorbeeld uitgeverij de Bezige Bij is dat een titel goed moet klinken, zodat je hem ook goed kunt onthouden: 'Liefst alsof hij er bij wijze van spreken altijd is geweest. En niet te plat; enig mysterie is nooit weg.'

related partner content for mobile comes here

Er is wel een lichte trend naar suggestieve zin-titels: 'Mijn zoon heeft een seksleven en ik lees mijn moeder voor' (Renate Dorrestein), maar ook de klassieke vorm van quasi-mysterieus doen werkt; 'Knielen op een bed violen' van Siebelink was een van de hits van de laatste jaren. Boektitels moeten dus niet al te veel weggeven en eigenlijk bijna nietszeggend zijn, is de conclusie. Duidelijkheid is verboden. Het gaat erom een romantitelsfeertje te creëren, iets wat je gedachteloos naast je exemplaar van Nooit meer slapen of 100 jaar eenzaamheid kunt zetten.

Appels titel suggereert dat hij het over alle boektitels heeft, maar hij beperkt zich tot romantitels. Hij noemt wel nog de ondraaglijke fantasieloosheid van het spanningsgenre, waarin de succesformule luidt om boektitels op -syndroom, -code, -complot, of -plan te laten eindigen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in