Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren kijken minder tv

Van alle media is de televisie onder de Nederlandse jongeren nog steeds het populairst, maar de gemiddelde kijktijd van de jeugd daalt wel.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De computer wint terrein, blijkt uit een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). De onderzoekers keken onder meer naar hoe de jeugd haar vrije tijd in 2000 indeelde en stelden vast dat jongeren tussen de 12 en 18 jaar oud dagelijks 92 minuten televisie kijken. Tien jaar eerder was dat nog 106 minuten. De tijd die achter de computer werd doorgebracht, steeg in die periode van 8 naar 25 minuten per dag. Jongens zitten drie keer zo lang achter de pc als meisjes, die weer langer op het internet surfen. Jongens zetten de computer vaker aan voor het spelen van een spelletje.

related partner content for mobile comes here

Van alle gezinnen met kinderen heeft 86 procent een computer thuis, terwijl dat in 1990 nog 41 procent was. Volgens het SCP kan overigens niet gesteld worden dat de tijd die besteed wordt aan tv kijken, is ingeruild voor de computer. Zo besteedt de jeugd ook minder tijd aan het lezen van boeken, kranten en tijdschriften. Het lezen van een boek deed de gemiddelde jongere slechts 6 minuten per dag. Ook dat is niet direct te wijten aan de pc. Internetters lezen zelfs nog meer gedrukte media dan hun niet internettende leeftijdsgenoten (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in