Merkwaarde onderschat in business-to-business


Merken komen er bekaaid af in b-to-b-kringen. Van alle nieuwe merkaanmeldingen in 2000 had slechts eenvijfde betrekking op producten uit de business-to-businessmarkt, zo blijkt uit onderzoek van het Duitse Marketing Centrum Münster en McKinsey & Company.
Volgens hetzelfde onderzoek trekken b-to-b-bedrijven voor investeringen in merkontwikkeling maar vijf procent uit en vertegenwoordigen merken slechts achttien procent van de bedrijfswaarde in deze branche, tegen gemiddeld 56 procent in de b-to-c-markt. En dat terwijl een merk zoveel kan betekenen in het proces van koop en verkoop. Immers: op tenminste drie terreinen hebben merken hun waarde op de consumentenmarkt al overtuigend bewezen:
- als manier om de veelheid van informatie die op de koper afkomt te bundelen (een merkproduct staat voor een aantal duidelijke eigenschappen);
- als garantie tegen kwaliteitsrisico's (met een product van merk X zit je altijd goed);
- als middel tot zelfverwerkelijking (het image van een merk draagt bij aan het image van de koper/gebruiker).
Deze voordelen gelden ook bij b-to-b. Zo is er op het gebied van informatie-efficiëntie veel profijt te halen voor bedrijven die zich toeleggen op de productie van machines en installatiesystemen. Ten aanzien van risicoreductie kunnen merken een belangrijke rol spelen bij complexe producten die hoge investeringen vereisen, zoals schakelsystemen.
En ook waar het gaat om de ideële waarde (imago) zijn merken een factor van belang in b-to-b, bijvoorbeeld bij accountantsdiensten, bedrijfsauto's en expeditieservices. Conclusie van de onderzoekers: ook in vergelijking met de markt voor consumptiegoederen is de relevantie van het merk in grote delen van de b-to-b-branche hoog tot zeer hoog.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijClustercoördinator Energiezuinig Wonen
Milieu CentraalSenior communicatieadviseur
Gemeente Delft<#FONT SIZE=1>Bron: Absatzwirtschaft<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid