Overslaan en naar de inhoud gaan

O2 lanceert noodknop voor SMS misbruik

Klanten van O2, die last ondervinden van ongewenste betaalde sms-diensten, kunnen zelf in één keer alle ongewenste berichten stopzetten.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gebruikers van mobiele telefoons ontvangen tegen betaling allerlei tekstinformatie, variërend van nieuwsberichten en voetbaluitslagen tot horoscoopinformatie en weerberichten. Klanten van O2 ontvangen deze premium sms-berichten alleen wanneer ze zich hiervoor expliciet aanmelden. Deze aanmelding (opt-in) is een overeenkomst tussen de klant en een onafhankelijke sms-leverancier, waarbij het netwerk van O2 als transporteur dient.

related partner content for mobile comes here

In de praktijk, en ook volgens de laatste Consumentenbond-berichten, blijkt dat klanten moeite kunnen ondervinden om zich af te melden of ongewenste berichten ontvangen. De taak om dit af te handelen ligt bij de zogenaamde contentproviders.

O2 gaat via haar website aandacht schenken aan de bestaande ‘noodremprocedure’. Met deze oplossing is het mogelijk om in één keer alle betaalde premium sms-diensten stop te zetten. Dit kan eenvoudig door een sms’je, met een van de woorden ‘stop’, ‘uit’, ‘block’, ‘off’ of ‘nee’, naar het verkorte nummer 255 te versturen. O2 lanceert deze oplossing als een noodknop, omdat de klant hierdoor ook alle premium sms-berichten stopt waar hij wel prijs op stelt.
Het gebruik van het nummer 255 heeft geen effect op onbetaalde premium sms-berichten of de normale sms-berichten die de klant zelf verstuurt en ontvangt. Deblokkering is ook mogelijk door middel van een van de woorden ‘start’, ‘aan’, ‘unblock’, ‘on’ of ‘ja’ naar hetzelfde verkorte nummer 255 te sturen.

Eind februari vindt er overleg plaats tussen de toezichthouder OPTA, de Consumentenbond, de Stichting de Ombudsman en de mobiele operators. De discussie zal zich dan onder meer richten op de vraag of een gemeenschappelijke gedragscode op sms-gebied noodzakelijk is.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in