Overslaan en naar de inhoud gaan

In 2011 is online en mobiele verspreiding van muziek groter dan fysieke verspreiding

De wereldwijde entertainment- en mediasector zal naar verwachting jaarlijks met gemiddeld 6,6 procent per jaar groeien naar 2,2 biljoen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Entertainment- en mediaondernemingen zullen vol moeten inzetten op strategische bedrijfsallianties om het hoofd te bieden aan drastische veranderingen op het gebied van technologie en consumentengedrag, zo stelt het rapport dat afgelopen week in Nederland is gepubliceerd. Vooral opkomende markten als India en China gaan steeds meer uitgeven aan internet en mobiel vermaak.

related partner content for mobile comes here

Belangrijke technologieën bereiken volgens het rapport nu het omslagpunt waarna ze het tempo en de richting van de groei in de sector in de komende vijf jaar vergaand zullen beïnvloeden. Als voorbeeld noemt PwC mobiel internet en high-definition television (HDTV). Mobiele diensten winnen snel terrein, er komen steeds meer abonnees bij en de infrastructuur wordt verbeterd zodat men klaar is voor de volgende mobiele expansieronde. HD-televisieabonnementen en de beslechting van de strijd over het HD DVD-formaat zorgen voor een stimulans van onze digitale woonkamer.

De wereldwijde opkomst van breedband levert een belangrijke bijdrage aan de groei. Het aantal breedbandaansluitingen zal met gemiddeld 16,4 procent per jaar groeien naar 661 miljoen huishoudens in 2012.'De gevestigde mediabedrijven blijven de grootste spelers in de toekomstige digitale revolutie. Maar de stuwkracht achter nieuwe technologieën komt bijna nooit van deze gevestigde ondernemingen', zo stelt John Middelweerd, voorzitter van de Nederlandse entertainment- en mediapraktijk van PwC.

Hij signaleert een nieuw bedrijfsmodel voor de entertainment- en mediaondernemingen, dat meer gericht zal zijn op strategische allianties in plaats van verticale integratie. ‘Geen enkele onderneming zal in de komende vijf jaar 'solo' met succes verder kunnen gaan. De vraag naar innovatie is te groot.’

Positie versterken

Het rapport benadrukt dat het van belang blijft omzet te genereren uit de traditionele bedrijfssegmenten, terwijl men met behulp van de opkomende technologieën de consumentenpositie kan versterken.Terwijl digitale en mobiele oplossingen de groei stimuleren, blijven de traditionele bedrijfssegmenten de omzet domineren, met uitzondering van de muzieksector. In 2011 heeft de digitale distributie van muziekopnames de fysieke distributie ingehaald, denkt PwC.

Hoewel digitale en mobiele distributie slechts 5 procent vormt van de internationale entertainment- en media-uitgaven in 2007, dragen zij in de komende vijf jaar voor bijna een kwart bij aan de groei in de sector. In 2012 zijn digitale en mobiele bestedingen goed voor 11 procent van de totale entertainment- en media-uitgaven. Vooral opkomende markten als India en China gaan steeds meer uitgeven aan internet en mobiel vermaak.

Internetreclame is met 19,5 procent tot 2012 het snelst groeiende segment in de entertainment- en mediasector. Bovendien neemt de omzet uit internettoegang toe met 12,1 procent per jaar. Ook de game-industrie zal de komende jaren flink groeien van 42 miljard dollar in 2007 naar 68 miljard in 2012, een stijging van 10,3 procent per jaar. De omzet van consoles stijgt en die van PC-games daalt, zo is de verwachting.

De groei in games is toe te wijzen aan de ontwikkeling van mobiele telefoons waarop consumenten games kunnen downloaden in sterke grafische kwaliteit, de groei in het aantal huishoudens met breedband internet en de toenemende populariteit van massive multiplayer online-games.

Gevestigde segmenten, zoals televisieabonnementen (10,1 procent), televisiereclame (5,9 procent), pretparken (5 procent), casinogokspelen (6,5 procent), speelfilms (5,3 procent) en sport (6,5 procent) laten ook solide groeicijfers zien. Uitgeverijen, zoals dagbladen (2,2 procent), consumententijdschriften (3,5 procent), boeken en educatieve uitgaven (2,8 procent), business-to-business-uitgaven (3,2 procent) en muziekopnames (-0,6 procent) blijven qua groei achter en staan voor de moeilijkste uitdaging.EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika), de op één na grootste markt, groeit met een gemiddelde van 6,8 procent per jaar naar 792 miljard dollar in 2012. De VS blijft de grootste, maar langzaamst groeiende markt met een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 4,8 procent tot 759 miljard dollar in 2012. Azië en Latijns-Amerika zijn de komende vijf jaar de snelst groeiende regio's vooral in de segmenten internetreclame, internettoegang, tv-abonnementen, casino- en andere gereguleerde gokspellen en videospellen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in