Overslaan en naar de inhoud gaan

Denk drie keer na voor je een embargo oplegt

En als je het toch doet, respecteer deze 6 do’s en don’ts.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Is een embargo in de steeds snellere, digitale wereld nog houdbaar? Nieuws lekt tenslotte via de sociale media snel weg. Medewerker van Communicatie Frans Oremus sprak met journalisten en persvoorlichters – en maakte een lijst van do’s en don’ts.

related partner content for mobile comes here

6 do’s en dont’s

1       Zet het embargo beperkt in en vraag je steeds af of het onderwerp relevant genoeg is. Er moet werkelijk iets te melden zijn, anders raakt het middel sleets.

2       Combineer het met het aanbieden van exclusiefs materiaal: extra beeld of een interview met een hooggeplaatste.

3       Journalisten worden zelden blij van embargo’s. Ze zijn getraind om wat ze weten wereldkundig te maken. Wees daarom duidelijk over de reden van een embargo.

4       Zorg ervoor dat een embargo niet ‘wegglipt’ via de online media, dit is irritant voor de media die zich er wel aan houden.

5       In de helft van de gevallen is het embargo onnodig en dient het geen enkel journalistiek belang, oordelen journalisten. Bekijk ieder persbericht met een embargo dat je uitstuurt met deze ogen.

6       Meet de tevredenheid van journalisten over het gebruik van embargo’s.

Voor het artikel over het embargo in de huidige tijd, dat is verschenen in Communicatie januari/februari 2015, klik .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in