Consumentenbestedingen dalen minder hard


Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De kleinere krimp is te verklaren door het feit dat veel mensen besloten om de aankoop voor een nieuwe auto te vervroegen. Vanaf 1 juli zijn de kosten voor de aanschaf van een nieuwe auto omhoog gegaan door belastingmaatregelen. Wanneer de toename van het aantal gekochte auto’s niet zou worden meegerekend, zou daling in de consumentenbestedingen 1,1 procent bedragen.
Overigens besteedden consumenten in juni ook fors meer aan consumentenelektronica in vergelijking met de maanden ervoor, slechts iets minder (-0,2 pct) dan in juni 2011. Maar aan woninginrichting, kleding en huishoudelijke artikelen werd minder besteed dan een jaar eerder. De bestedingen aan ‘overige goederen’, waaronder motorbrandstoffen, krompen met 3,7 procent het meest. De omstandigheden voor de consumptie door huishoudens verslechterden in augustus een fractie. Dat laat de consumptieradar van het CBS zien.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: CBS
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid