Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbestedingen dalen minder hard

Huishoudens besteedden in juni 0,6 procent minder dan juni vorig jaar. Maar de krimp van de voorgaande maanden was forser.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De kleinere krimp is te verklaren door het feit dat veel mensen besloten om de aankoop voor een nieuwe auto te vervroegen. Vanaf 1 juli zijn de kosten voor de aanschaf van een nieuwe auto omhoog gegaan door belastingmaatregelen. Wanneer de toename van het aantal gekochte auto’s niet zou worden meegerekend, zou daling in de consumentenbestedingen 1,1 procent bedragen.

related partner content for mobile comes here

Overigens besteedden consumenten in juni ook fors meer aan consumentenelektronica in vergelijking met de maanden ervoor, slechts iets minder (-0,2 pct) dan in juni 2011. Maar aan woninginrichting, kleding en huishoudelijke artikelen werd minder besteed dan een jaar eerder. De bestedingen aan ‘overige goederen’, waaronder motorbrandstoffen, krompen met 3,7 procent het meest. De omstandigheden voor de consumptie door huishoudens verslechterden in augustus een fractie. Dat laat de consumptieradar van het CBS zien.

Bron: CBS

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in