Overslaan en naar de inhoud gaan

10 digitale disruptieve ontwikkelingen in 2016

De rol van design in het nieuwe jaar volgens Accenture.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het internationale organisatieadviesbureau maakt vandaag zijn bekend, de negende jaarlijkse rapportage over de meest significante opkomende digitale trends waarvan Accenture verwacht dat ze design, organisaties en de maatschappij zullen gaan veranderen. 

related partner content for mobile comes here

Wat volgens het organisatieadviesbureau ten grondslag ligt aan deze trends is een voortdurende verandering ten aanzien van wat het ‘Living Services’ noemt: technologie om het dagelijks leven makkelijker te maken. Maar er is ook behoefte aan de sociale verandering buiten de technologie om. Ook dit heeft zijn weerslag op organisaties, meent Accenture.

De 10 trends die volgens Accenture in 2016 de ervaringen kunnen gaan vormen:

1. Kijk. Het luistert.

Op dit moment gebruiken veel consumenten apps die ervoor moeten zorgen dat we harder gaan rennen, of beter eten. Of het nu wearables of nearables zijn, de nieuwste generatie van dit soort apparaten luisteren en reageren. Of het nu via stemcommando’s is, of via de datastromen die we creëren, ze leren van gebruikers en reageren real-time via intentiegedreven micromomenten.

2. Gedraag je netjes

Met de explosie van data komt de verantwoordelijkheid om er goed mee om te gaan. De succesvolste organisaties weten dat digitaal vertrouwen verdiend moet worden. ‘Privacy by design’ wordt door bedrijven als Microsoft omarmd, en in de privacy-voorwaarden ingebed bij de ontwikkeling van technologie- en productdesign.

3. ‘B2We’

Medewerkers in bedrijven verwachten op de werkvloer dezelfde goede ervaringen die zij als consument opdoen. Een nieuwe nadruk op ‘employee experience (EX)’-design herstructureert het proces, structuur en cultuur op de werkvloer.

4. Verdwijnende apps

De hoeveelheid losstaande apps in ons dagelijks leven zullen in platformen opgaan naarmate ze meer ‘atomized’ worden, of worden gedistribueerd over platformen en diensten van derde partijen. Accenture verwacht dat de nieuwe golf niet eens afhankelijk zal zijn van menselijke interactie om te worden geactiveerd.

5. Privilege raakt breder verspreid

Digitale ervaringen hebben de toegang tot luxe gedemocratiseerd en onze levensstandaard verhoogd – luxe-diensten als privéchafffeurs (zoals Lyft) en virtuele assistenten (Facebook M) zijn nu voor de massa beschikbaar.

6. Toegankelijke overheidsdesign

Overheden gaan richting een burgerervaring die steeds meer op maat is als het gaat om individuele behoeften in plaats de een-keuze-voor-iedereen-aanpak. Accenture noemt als voorbeeld de digitale afdelingen van de Amerikaanse en Britse overheid, die nauwgezet designstijlgidsen hebben.

7. Gezondheid is de nieuwe rijkdom

Zelf je gezondheid in de gaten houden, is niet meer louter voorbehouden aan de techy-savy consument. Steeds meer consumenten omarmen health-technologie om hun gezondheid te checken. Er zijn zelfs verzekeraars die hun platformen openstellen voor derden om zo ervoor te zorgen dat ‘Quantified Self’-diensten de data kunnen gebruiken voor wearables, apps en diensten van derden.

8. De dromen van Virtual Reality’s (VR) komen uit

VR zal zijn mainstreamdebuut in 2016 gaan maken met de eerste consumentenversies van Sony, Oculus en Samsung. Accenture verwacht dat designers verder zullen denken dan games en VR in zaken als wetenschappelijke studies en virtueel toerisme zullen inzetten, wat heel leerzaam zal zijn.

9. ‘Zake van het lijstje schrappen’

Met de snelheid van innovatie komt ook een voortdurende cyclus van besluiten en keuzes. Diensten die kunnen anticiperen door opties te suggereren of low-maintenance-besluiten kunnen automatiseren (denk aan Google Now), kunnen een welkome aanvulling in het leven van consumenten worden.

10. Design van binnenuit

Bedrijven zien design thinking als een katalysator voor verandering voor hun klanten en medewerkers. Door een menselijke benadering te hanteren, gebruiken deze bedrijven design als een agent voor het oplossen van problemen in de gehele organisaties. Maar het is de nadruk op design doing dat daadwerkelijk de belofte zal inlossen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in