Overslaan en naar de inhoud gaan

Zijn vrouwen loyaler dan mannen?

Denk jij dat vrouwen trouwer zijn dan mannen? Volgens recent onderzoek blijkt dat dit niet altijd opgaat. Volgens Melnyk, Van Osselaer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Natuurlijk, er zijn vanuit de wetenschap diverse verschillen ontdekt tussen mannen en vrouwen op het gebied van gedrag en cognitieve processen. Maar er is nog weinig bekend over het verband tussen deze twee onderwerpen. Toch is inzicht in dit verband onwijs interessant. En broodnodig ook.

related partner content for mobile comes here

De (on)afhankelijkheid van Westerse mannen en vrouwen
In westerse culturen leeft het idee dat vrouwen loyaler zijn dan mannen. Dit komt volgens verschillende onderzoekers (o.a. Cross en Madson) voort uit de gedachte dat vrouwen zich meer richten op groepen dan mannen. Vrouwen zullen bij een beslissing bijvoorbeeld eerder rekening houden met de mening van anderen dan mannen. Mannen zijn meer op zichzelf gericht. Maar dat klinkt zo negatief, dus noemen we onszelf graag onafhankelijk.

Relationele versus collectieve onafhankelijkheid
Andere onderzoekers zien het genuanceerder (o.a. Baumeister en Sommer). Zowel mannen als vrouwen zijn volgens hen afhankelijk van anderen, maar vrouwen zijn meer gefocust op een klein aantal hechte relaties met specifieke individuen. Met een moeilijk woord: relational interdependence. Terwijl mannen zich meer richten op opbouwen en onderhouden van relaties met meer abstracte grotere groepen mensen. En dat noemen we dan weer collective interdependance. Oftewel, wanneer je een vrouw vraagt naar een emotionele ervaring, refereert zij eerder aan een relationele ervaring. Een liefdesverklaring bijvoorbeeld. Mannen refereren vaker aan een collectieve ervaring, zoals het winnen (of verliezen) van een belangrijke voetbalwedstrijd.

Resultaten
In tegenstelling tot eerdere opvattingen laten de resultaten uit de onderzoeken van Melnyk, Van Osselaer en Bijmolt zien dat vrouwelijke consumenten niet altijd loyaler zijn dan mannen. Ze stellen dat vrouwen loyaler zijn naar individuele medewerkers, maar mannen zijn loyaler naar een organisatie of een groep mensen. Op basis van deze uitkomsten zouden bedrijven die zich op vrouwelijke consumenten richten, zich moeten focussen op een relatie tussen individuele werknemers en klanten. Waar mannelijke klanten tevreden zijn met een anonieme relatie met een winkel of keten, vragen vrouwen meer om een persoonlijke, one-on-one relatie. Bedrijven die zich meer richten op mannen zouden kunnen denken aan het aanstellen van een team van medewerkers.

Deze blog verscheen eerder op

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in