Overslaan en naar de inhoud gaan

Slechte klantenservice kost Nederlandse bedrijven jaarlijks €2,4 miljard

De gemiddelde Nederlandse onderneming is er niet klaar voor om klanten op afstand te bedienen. Vooral consumentenproducten, financiële…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Genesys, een leverancier van klantinteractiesoftware, wilde weten hoe het in het digitale tijdperk gesteld is met de klantenservice in ons land. Marktonderzoeksbureau Datamonitor/Ovum heeft vervolgens de resultaten verder onderzocht en bekeken wat de inkomsten voor de bedrijfsresultaten zijn.

related partner content for mobile comes here

Belangrijkste bevindingen:

  • Nederlandse bedrijven verliezen jaarlijks 2,4 miljard euro aan omzet vanwege slechte klantenservice. De verliespost van 2,4 miljard euro is opgebouwd uit gemiste omzet, doordat van aankoop wordt afgezien, en uit kosten die moeten worden gemaakt om vervangende klanten te winnen.
  • Het kost de Nederlandse consument gemiddeld maar liefst 16 minuten om uit een geautomatiseerd zelfbedieningssysteem te komen en een mens te bereiken.
  • 68 procent van de consumenten wil een pro-actieve benadering tijdens hun zelfbedieningstocht op de website, in de vorm van assistentie of een uitbreiding op het aanbod.

De grootste verliezers uit het onderzoek zijn leveranciers van consumentenproducten, financiële dienstverleners en telecommunicatie-bedrijven. Meer dan 14 procent van de respondenten geeft aan het afgelopen jaar te zijn opgestapt bij hun mobiele telefoonleverancier, wat staat voor een omzetverlies van 338 miljoen euro.

Internetleveranciers leden zo een verlies van 293 miljoen euro. Maar ook leveranciers van consumentenproducten deden het slecht met 235 miljoen euro verlies.

Leveranciers van kabeltelevisie en satelliet verloren 206 miljoen euro. Vooral jongeren zijn na een slechte ervaring gemakkelijk bereid om over te stappen. Consumenten jonger dan 26 jaar beëindigden het meest een relatie met een bedrijf (1,4 keer per jaar) en consumenten ouder dan 63 jaar het minst (0,76 keer per jaar).

De belangrijkste reden voor Nederlandse consumenten om op te stappen zijn:

  • Verstrikt raken in een geautomatiseerd zelfbedieningssysteem.
  • Informatie moeten geven die al eerder was verstrekt.
  • Lange wachttijden.
  • Onkunde van de klantcontactmedewerker.
  • Onvoldoende beslissingsbevoegdheid van de klantcontactmedewerker.
  • Moeilijk schakelen tussen de communicatiekanalen.

Consumenten hebben wat betreft klantcontact een ruime voorkeur voor telefonisch contact als eerste communicatiekanaal, gevolgd door chat en internet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in