Radioreclame werkt ook tijdens het internetten
Het onderzoek van RAB bouwt voort op buitenlandse studies, zoals het beroemde strijkplankonderzoek van Saatchi & Saatchi uit 1995. Daarin werd gekeken naar de herinnering van radioreclame bij Engelse huisvrouwen die aan het strijken waren. Het RAB-onderzoek, uitgevoerd door Intomart GfK, legde de lat iets hoger. Dit keer moesten de proefpersonen zoeken naar informatie op internet, een activiteit die meer aandacht en concentratie vereist.
Tachtig luisteraars van vier representatieve radiostations (Radio 1, Radio 2, 538 en Sky Radio) werden uitgenodigd voor een onderzoek over ‘het gemak waarmee op internetsites informatie kan worden gezocht’. Ze wisten dus niet dat het om een onderzoek naar radioreclame ging. Vervolgens kregen ze de vraag twee zoekopdrachten uit te voeren, terwijl ze op de achtergrond hun favoriete radioprogramma en reclame konden horen. Na afloop werden vragen gesteld over de commercials die waren uitgezonden in het radioprogramma. Het betrof bestaande campagnes die in de voorafgaande maanden al te horen waren geweest.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaUit de antwoorden blijkt volgens RAB dat commercials die worden uitgezonden tijdens de zoektaak, gemiddeld 38 procent beter worden herkend dan wanneer ze niet opnieuw zijn uitgezonden. Commercials die qua inhoud goed passen bij de zoekopdracht (bijvoorbeeld een spotje van Cheaptickets bij het zoeken naar een goedkope vliegreis) scoren nog beter. Hier lag de herkenning zelfs 71 procent hoger. Bovendien werden deze commercials ook beter gewaardeerd, en gebruikten luisteraars de websites van de commercials bij hun zoekopdracht.
RAB presenteerde gisteren in de Kauwgomballenfabriek in Amsterdam nog een tweede primeur: de RAB Barometer. Met deze tool wil het kenniscentrum een beter inzicht geven in de werking en beoordeling van radiocommercials. Maandelijks worden drie commercials opgenomen in de barometer, en onderzocht op herkenning, koopgedrag en koopintentie, merk- en reclamebekendheid, enzovoort. Echt uniek binnen de barometer is volgens RAB de aandachtmeter. Hiermee kunnen respondenten per seconde aangeven of de commercial hen bevalt. Met negen cases is de benchmark nog te laag om al duidelijke conclusies te trekken, maar over een paar maanden hoopt RAB de eerste resultaten te presenteren. (HC)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid