Overslaan en naar de inhoud gaan

Radioreclame werkt ook tijdens het internetten

Hebben radiocommercials effect als luisteraars tegelijk iets anders aan het doen zijn, zoals het zoeken naar informatie op internet? Ja,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek van bouwt voort op buitenlandse studies, zoals het beroemde strijkplankonderzoek van Saatchi & Saatchi uit 1995. Daarin werd gekeken naar de herinnering van radioreclame bij Engelse huisvrouwen die aan het strijken waren. Het RAB-onderzoek, uitgevoerd door Intomart GfK, legde de lat iets hoger. Dit keer moesten de proefpersonen zoeken naar informatie op internet, een activiteit die meer aandacht en concentratie vereist.

related partner content for mobile comes here

Tachtig luisteraars van vier representatieve radiostations (Radio 1, Radio 2, 538 en Sky Radio) werden uitgenodigd voor een onderzoek over ‘het gemak waarmee op internetsites informatie kan worden gezocht’. Ze wisten dus niet dat het om een onderzoek naar radioreclame ging. Vervolgens kregen ze de vraag twee zoekopdrachten uit te voeren, terwijl ze op de achtergrond hun favoriete radioprogramma en reclame konden horen. Na afloop werden vragen gesteld over de commercials die waren uitgezonden in het radioprogramma. Het betrof bestaande campagnes die in de voorafgaande maanden al te horen waren geweest.

Uit de antwoorden blijkt volgens RAB dat commercials die worden uitgezonden tijdens de zoektaak, gemiddeld 38 procent beter worden herkend dan wanneer ze niet opnieuw zijn uitgezonden. Commercials die qua inhoud goed passen bij de zoekopdracht (bijvoorbeeld een spotje van Cheaptickets bij het zoeken naar een goedkope vliegreis) scoren nog beter. Hier lag de herkenning zelfs 71 procent hoger. Bovendien werden deze commercials ook beter gewaardeerd, en gebruikten luisteraars de websites van de commercials bij hun zoekopdracht.

RAB presenteerde gisteren in de Kauwgomballenfabriek in Amsterdam nog een tweede primeur: de RAB Barometer. Met deze tool wil het kenniscentrum een beter inzicht geven in de werking en beoordeling van radiocommercials. Maandelijks worden drie commercials opgenomen in de barometer, en onderzocht op herkenning, koopgedrag en koopintentie, merk- en reclamebekendheid, enzovoort. Echt uniek binnen de barometer is volgens RAB de aandachtmeter. Hiermee kunnen respondenten per seconde aangeven of de commercial hen bevalt. Met negen cases is de benchmark nog te laag om al duidelijke conclusies te trekken, maar over een paar maanden hoopt RAB de eerste resultaten te presenteren. (HC)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in