Muziek en mode populair bij gamers


Het bureau hield een consumenten-lifestyle onderzoek onder 500 Europese, mannelijke gamers uit 22 verschillende landen. Het onderzoek was opgezet om meer inzicht te krijgen in het bestedingspatroon van deze groep, hun mediaconsumptie en vooral hun mening en houding tegenover in-game advertising.
Muziek scoort erg hoog als hobby onder gamers. ‘De meest creatieve manier is om muziek in een spel te gebruiken. Iedereen raakt verslaafd aan die muziek! Bijvoorbeeld, Need for Speed 2 heeft coole tracks, mijn vriend kocht 2 verschillende cd’s van artiesten die hierin werden ge-adverteerd’, zegt één van de ondervraagden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMaar ook kledingmerken zijn populair als adverteerder in een game. ‘Het karakter in het spel kan de producten van de adverteerder dragen (schoenen, kleding etc.)’ en ‘Laat spelers zelf de kleding voor hun karakter uitkiezen’, werden aangedragen als suggesties.
Het feit dat adverteerders exclusieve of nieuwe extra’s in een game toevoegden, werd door de ondervraagden als zeer positief bevonden. Een respondent merkte op: ‘De meest creatieve en effectieve manier van adverteren in een spel is om iets te geven aan spelers, iets dat zij exclusief kunnen winnen door het spel te spelen. Dit is een goede manier om spelers te motiveren en zou perfect zijn om andere producten te promoten, zodat gamers geld kunnen besparen op producten die hen interesseren.’
Van alle ondervraagden liet 73 procent weten dat ze een product of merk hadden gezien in een spel. Genoemd werden Quicksilver in de Tony Hawk Skateboarding serie van Activision, Jeep Wrangler in Tomb Raider: Angel of Darkness, en Sony (Ericsson) in Splinter Cell van Ubisoft. Meer dan tweederde van de mensen die Splinter Cell speelden, zeiden Sony als merk te hebben ervaren.
Ondervraagden zagen zichzelf als ‘gemiddelde’ tot ‘vaak’ spelende gamers met een gemiddelde leeftijd van 21 jaar. Een van de uitkomsten is dat als de respondenten spelen, ze dat meestal doen tijdens prime time tv-tijd (van 20.00 – 22.00 uur), en dat ze dit zowel met anderen (54 procent) als alleen doen (45 procent). Dit komt volgens DUIA overeen met cijfers uit de VS. De media die het meeste lijden onder games, zijn volgens de ondervraagden radio en print. Naast gamen, is het internet het door hen meest gebruikte medium, gevolgd door televisie.
Down Under Ingame Advertising (DUIA) zal begin 2005 meer uitkomsten van het onderzoek publiceren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid