Overslaan en naar de inhoud gaan

Moeten we blij zijn met de nieuwe agile (marketing) manager?

De rol van managers verandert. Zo ook die van de marketing manager. De vraag is: moeten we hier blij mee zijn?
Partner
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Agile manager
Agile manager

Het bedrijfsleven is al een lange tijd geleidelijk aan het veranderen. Van vaste uren naar flexwerken, van eigen kamers naar kantoortuinen, van traditionele manieren naar scrum en agile werken. Met deze veranderingen komen er ook obstakels. Veel managers vinden hun werk te zwaar (81%), en denken dat hun baan over 5 jaar verdwenen zal zijn (37%). Wat zeker is, is dat de rol van managers verandert. Zo ook die van de marketing manager. De vraag is: moeten we hier blij mee zijn?

Drie nieuwe managementrollen

De agile approach deelt de traditionele managersrol op in drie functies: Product Owner, Chapter Lead en Agile Coach.

De Product Owner houdt het doel voor ogen en is verantwoordelijk voor de visie en uitvoering van het project. Hij/zij geeft aan wanneer een projectonderdeel meer aandacht of voorrang moet krijgen. De Product Owner heeft een helikopter view over het gehele project en geeft de richting aan.

De Chapter Lead is verantwoordelijk voor de persoonlijke groei. Tegenwoordig kiezen werknemers bedrijven waarin ze kunnen leren en groeien. Kan dit niet, dan zijn ze weg. De Chapter Lead houdt daarom de persoonlijke groei van mensen in de gaten en definieert standaarden en richtlijnen. Wat ervoor zorgt dat zij zich blijven ontwikkelen en daardoor van toegevoegde waarde blijven.

De Agile Coach is verantwoordelijk voor de algehele groei van een team. Hij/zij zorgt voor ontwikkelingen van kennis en vaardigheden met verbeterde prestaties als gevolg.

Worden de belangrijkste taken van de traditionele manager gecoverd?

De Chapter Lead helpt groeien, geeft gewenste feedback en neemt obstakels weg zodat het team verder kan. De Product Owner neemt de juiste besluiten, stelt doelen en zorgt ervoor dat deze haalbaar zijn. En de Agile Coach motiveert de teams en voegt waarde toe aan het project. De belangrijkste taken van de traditionele manager gaan op deze manier dus niet verloren. 

Meer focus op medewerkers

Bijkomend voordeel is dat de agile aanpak de traditionele managersrol opdeelt en de nieuwe managersfuncties hierdoor lichter worden. Op die manier is er meer tijd en aandacht voor medewerkers. De Product Owner houdt het overzicht, de Chapter Lead zorgt voor de persoonlijke groei van medewerkers, en de Agile Coach voor het continu presteren van het team.

Geen reden tot zorg dus!

Meer weten over dit onderwerp? Lees het volledige rapport in het Engels hier of neem contact op met Sjoerd van Heck via sjoerd.vanheck@ipsos.com

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in