Overslaan en naar de inhoud gaan

Wakker Dier richt zich nu ook op ‘zuivelstunts’ van supermarkten

Na de jaarlijkse aandacht voor vleesstunts melkt Wakker Dier het concept ook uit voor de zuivelaanbiedingen.
Koeien op stal
Koeien op stal
© Shutterstock
Koeien op stal
Koeien op stal
© Shutterstock

Wakker Dier heeft er gewoonte van gemaakt het aantal prijsstunts met vlees van supermarkten bij te houden en ze daarmee jaarlijks om de oren te slaan in een mediacampagne.

De dierenwelzijnsorganisatie past deze methode nu ook toe op het aantal zuivelaanbiedingen. Wakker Dier telde 79.214 aanbiedingen sinds het begin van de meting (januari 2022). ‘Supermarkten stunten ongelooflijk veel met zuivel’ schrijft het in een persbericht.

related partner content for mobile comes here

Ongemakkelijke feiten

Wakker Dier richt zijn pijlen al langer op de leefomstandigheden van de melkkoe. Eind maart kwam het met een tv-campagne waarin het ‘ongemakkelijke feiten’ deelt.  

De gemiddelde Nederlandse melkkoe wordt volgens Wakker Dier niet ouder dan zes jaar en ziekte en uitputting liggen daarom op de loer. Jaarlijks is één op de vijf koeien kreupel, heeft één op de vier pijnlijke ontstekingen in haar uier en heeft zeker één op de twee wonden of ontstekingen aan haar klauwen, schrijft Wakker Dier.

Er is erg weinig wetgeving die koeien beschermt, aldus de dierenwelzijnsorganisatie. Zo zijn er geen regels over leefruimte, weidegang, of stalinrichting. Omdat er amper regels zijn, is het verschil tussen boerderijen groot.

Geen ster

Wakker Dier raadt consumenten en bedrijven aan om in ieder geval biologische melk of melk met één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming als minimum te hanteren. Dit keurmerk is op de zuivelstunts alleen zo goed als niet te vinden.

Wakker Dier: ‘Dit terwijl meer dan de helft van de vleesaanbiedingen minimaal één ster van dit keurmerk draagt. Het aandeel biologische aanbiedingen is bij zuivel en vlees even klein; ongeveer 3 procent.’

Kaas

Supermarkten stunten het vaakst met kaas, waarvoor er bijna evenveel aanbiedingen zijn als voor alle vlees en vleeswaren bij elkaar. Voor een kilo kaas is al snel tien liter melk nodig. Kaas is dus tien keer meer belastend voor het klimaat en bovendien vaak erg ongezond. Uit recent onderzoek in opdracht van Wakker Dier blijkt dat de consumptie van kaas aanzienlijk is gestegen.

Wakker Dier houdt sinds 1 januari 2022 de zuivelaanbiedingen bij van de twaalf grootste supermarkten. De zuivelmonitor omvat verschillende productgroepen, zoals melk, kaas, yoghurt, kwark, melk- en yoghurtdranken, room, spreads, toetjes, boter en zuigelingenvoeding. Voor deze zuivelanalyse is alleen gekeken naar producten van koemelk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in