Overslaan en naar de inhoud gaan

Unilever-merk Lux komt met bijzondere campagne tegen ban van atlete Caster Semenya

Schoonheidsmerk roept in superheroes-animatiefilm Born This Way op de petitie #IstandwithCaster te ondertekenen .

Unilever is met zijn merk Lux een campagne en petitie gestart om de 800-meter-hardloopster Caster Semenya toch te laten meedoen aan de komende Olympische Spelen. De wereld-atletiekfederatie World Athletics wil de Zuid-Afrikaanse atlete weren van de Spelen vanwege haar hoge testosteronspiegel, ofwel: het vindt haar te ‘mannelijk’.

related partner content for mobile comes here

Superheroes

In een prachtige animatiefilm Born this way, die in stijl en inhoud volop refereert aan de superheroes, houdt Lux een storytelling-pleidooi voor Caster Semenya, die op de vorige Spelen in Rio de Janeiro de 800-meter won. Ze heeft hyperandrogenisme, een aandoening die hoge testosteronspiegels veroorzaakt. Er is al lang een debat gaande of dit haar niet te veel voordeel oplevert ten opzichte van andere atletes.

World Athletics kwam in 2018 met de maatregel dat het testosterongehalte van middellangeafstandslopers onder een bepaald niveau moest zijn. De Zuid-Afrikaanse zou medicijnen moeten innemen om deel te nemen. Ze is tegen de maatregel in beroep gegaan bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens.

Oproep petitie 

De Lux-campagne is van de hand van Wunderman Thompson en laat zien dat grote Olympische winnaars altijd een biologisch voordeel hebben gehad. Geen van hen is daarvoor uitgesloten van competitie.

Lux benadrukt dat het vindt dat vrouwen ‘niet moeten worden beoordeeld op hoe ze eruitzien’ en dat ‘no woman should ever be stripped of being a woman’. De film eindigt met een overwinningsgebaar van de ontketende Caster Semenya en een oproep van Lux om de petitie #Istandwithcaster te tekenen

Iconische traditie

Bas Korsten, de global chief creative officer bij Wunderman Thompson, vertelde het Britse Campaign, dat de campagne past in de traditie van het ‘iconisch merk’ Lux, dat uitgesproken merkambassadeurs had, onder wie Marilyn Monroe en Liz Taylor.

De campagne van het schoonheidsmerk sluit daarbij naadloos aan en is ook helemaal in lijn met de keuze van Unilever om te stoppen met het gebruik van het woord 'normaal' bij schoonheidsproducten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in