Overslaan en naar de inhoud gaan

BMW showt auto van de toekomst met een historisch foutje

Wie aan wereldwijde branding doet, heeft veel cultureel en taalkundig onderzoek te doen. Anders gaat het zomaar mis.
De BMW 'Mof'
De BMW 'Mof'

Er zijn al de nodige staaltjes automarketing ‘lost in translation‘ gegaan. De Honda Fitta bijvoorbeeld, die in allerijl moest worden gerebrand voor de Scandinavische markt toen het daar letterlijk een kutnaam bleek te zijn.

related partner content for mobile comes here

Ford overkwam hetzelfde in Brazilië met zijn Pinto, lokale slang voor ‘kleine piemel’. Kia ging in hetzelfde land de mist in met zijn camper Kia Besta, ofwel Kia Idioot.

In Spanje werd de Mitsubishi Pajero uiteindelijk onder de naam Montero op de markt gebracht, want wie wil er nu in een Rukker rondrijden?

Fiat Sukkel (Uno) was voor Finland weer niet zo'n slimme keuze.

Ook aardig: Subaru moest Amerikaanse dealers excuses aanbieden na de introductie van de nieuwe Subaru Forester Ultimate Customized Kit Special, ofwel de Subaru Fucks.

Ook BMW zal wellicht met enige culturele kennis van Nederland een andere keuze in zijn communicatie hebben gemaakt. Het presenteerde de eerste beelden van zijn nieuwe BMW i4 e-mobility.  

De prachtige plaatjes gunnen ons een blik in de toekomst, maar de eerste drie letters op nummerbord bezien doet het model ons toch vooral aan het verleden denken.

Later dit jaar komt het op de markt, dan wordt ook bekend met welke naam. Het zal toch niet de BMW Fritz (Britse markt), de BMW Boche (Frankrijk) of de BMW Krauts (VS) zijn?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Albert Bos

Hi Jasper, leuk onderzoekje naar de alternatieve betekenis van autonamen in diverse talen. Ligt dat nu aan mij, want ik zie echt niet wat BMW historisch onjuist doet. Wat is er mis met MKB ?

Gert-Jan Scheers

kijk het filmpje en let op het nummerbord :-)

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in