Nieuwe campagne tegen misleiding via social media: foute influencers verdienen een 'kogelvis'


'Misleidende reclame op social media komt helaas nog te vaak voor,' zegt Otto van der Harst, directeur van de SRC. 'Sommige kwaadwillende influencers promoten bewust of onbewust schadelijke of misleidende producten. Of ze delen schadelijke informatie, zoals de waarschuwing dat je van zonnebrand kanker zou krijgen. Wij willen daar iets aan doen.'
Kogelvis-emoji als signaal
De campagne, die vanaf maandag 24 februari van start gaat, maakt gebruik van een speelse maar krachtige boodschap. 'Zie je reclame die misleidend is? Comment dan met een kogelvis!' Met de š” kogelvis-emoji, die op alle smartphones te vinden is, kunnen gebruikers eenvoudig hun afkeuring laten blijken, verwacht van der Harst: 'Het doel is om mensen een laagdrempelige manier te bieden om misleiding te herkennen en het onder de aandacht te brengen. Het is een manier om snel te reageren en andere gebruikers te waarschuwen.'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNaast de emoji kunnen mensen ook een klacht indienen via reclamecode.nl, maar het eerste signaal kan dus simpelweg door een emoji te gebruiken.
Waarom deze campagne?
Van der Harst benadrukt dat de SRC al jaren werkt aan verantwoord adverteren, ook op social media. 'We hebben de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing ontwikkeld en we monitoren actief online reclame. Dit is een belangrijke stap in het bewustmaken van een jonger publiek over zelfregulering in reclame.'
Een ander doel van de campagne is om jongeren meer te betrekken bij de SRC en hen te laten weten dat ze een stem hebben in het reguleren van reclame. "We zien dat de bekendheid van de SRC onder mensen onder de 40 jaar lager is dan bij oudere generaties. We willen dit veranderen," zegt Van der Harst.
Samenwerking met media en influencers
De campagne is ontwikkeld in samenwerking met diverse partijen, waaronder DDB Amsterdam, Wavemaker en Issuemakers. 'We zijn trots op de steun van alle partners, die belangeloos hebben bijgedragen aan deze campagne.'
De campagne wordt breed ingezet via social media en digitale out-of-home media, met ondersteuning van grote platforms zoals Snap, TikTok en Jean Mineur in de bioscopen. 'Het is geweldig om te zien hoe veel van deze partijen belangeloos bijdragen aan de campagne,' zegt Van der Harst. Ook Google en YouTube zullen later in de campagne naar verwachting aansluiten. 'Met deze samenwerking hopen we het bewustzijn te vergroten en jongeren direct te bereiken, waar ze actief zijn,' aldus Van der Harst.
Gezondheids- en financiƫle claims onder vuur
Een van de belangrijkste focusgebieden van de campagne zijn misleidende gezondheids- en financiĆ«le claims die door influencers worden verspreid. Van der Harst: 'Gezondheidsclaims en financiĆ«le producten kunnen direct schadelijke gevolgen hebben voor de mensen die erin geloven. Deze sectoren zien we als prioriteit, omdat de schade daar het snelst zichtbaar is.' Tegelijkertijd wijst hij erop dat een grote meerderheid van de Nederlandse influencers ā zoān 2200 inmiddels ā zich wĆ©l aan de regels houdt en hiervoor een certificaat heeft behaald.
Meetbaar resultaat
De SRC zal de effectiviteit van de campagne meten aan de hand van onderzoek naar de bekendheid van de Reclame Code Commissie en de impact van de kogelvis-emoji. 'We hebben een jaar eerder een onderzoek gedaan naar de bekendheid van onze commissie en willen dit in dezelfde periode herhalen,' zegt Van der Harst. 'We hopen dat de campagne niet alleen een kortetermijnimpact heeft, maar dat het een eigen momentum creƫert.'
Met deze vernieuwende campagne hoopt de SRC niet alleen een breed publiek te bereiken, maar ook om de drempels voor het melden van misleidende reclame te verlagen. 'We willen dat mensen zich bewust worden van misleiding en zich gemakkelijker kunnen uitspreken, of dat nu met een emoji is of door een formele klacht in te dienen.'

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid