Overslaan en naar de inhoud gaan

Mini-docu VWS waarschuwt ouders voor gevaren derdehands rook

Confronterend experiment laat zien dat buiten roken niet helpt, de rook is evengoed slecht voor kinderen is
Still uit minidocu over derdehands rook
Still uit minidocu over derdehands rook
Still uit minidocu over derdehands rook
Still uit minidocu over derdehands rook

Niet iedereen zal het kennen: derdehands rook. Eerstehands rook is dat wat de roker zelf direct van de sigaret inademt, tweedehands rook is wat je inademt als er iemand naast je rookt. Derdehands rook zijn de schadelijke stoffen die iemand om zich heen heeft na het roken. 

related partner content for mobile comes here

Ook als ouders of verzorgers alleen buiten roken brengen ze hun kinderen in aanraking met deze derdehandse, schadelijke stoffen in sigaretten. Dat is de boodschap van het ministerie van VWS dat een mini-docu heeft uitgebracht over het fenomeen. 

In de docu wordt inzichtelijk gemaakt hoe deze derdehands rook ongemerkt mee in huis worden genomen, waardoor vooral baby’s en kleine kinderen het risico deze binnen te krijgen.

Confronterend experiment

De documentaire, die is ontwikkeld door Roorda Reclamebureau samen met CCCP,  volgt twee gezinnen met rokende ouders tijdens een confronterend experiment. De ouders hebben het beste voor met hun kinderen en roken buiten hun bereik, maar zijn zich niet bewust van de effecten van derdehands rook.

Dit zijn alle schadelijke stoffen die tijdens en na het roken op bijvoorbeeld je handen, kleren of oppervlaktes terechtkomen en op een later moment weer opgenomen worden.

Derdehands rook krijg je binnen door het in te ademen, via aanraking of door het in de mond stoppen van spullen waarop de deeltjes zijn terechtgekomen.

Bij het experiment krijgen de ouders een onzichtbare UV-vloeistof op hun handen. Gedurende een uur houden ze zich bezig met de normale dagelijkse gezinsdingen en gaat vervolgens het UV-licht aan. Dan wordt pijnlijk duidelijk waar de schadelijke deeltjes na het roken kunnen belanden. Van de meubels tot het eten en van het speelgoed tot de gezichtjes van de kinderen.

Puur rookvrij

De documentaire is een onderdeel van de vervolgcampagne Puur Rookvrij met als doel rokende ouders te inspireren om een serieuze stoppoging te doen.

De campagne Puur Rookvrij is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Doel is het aanzetten van rokers tot een serieuze stoppoging, net zolang tot ze definitief gestopt zijn.

Naast de mini-docu bestaat de campagne uit een online commercial, posters en online content waarin meer de nadruk ligt op de positieve kanten van een rookvrij leven.

De campagne is ontwikkeld in samenwerking met Trimbos-instituut, Gezondheidsfondsen voor Rookvrij, Pharos en Stoptober. 

 

Credits  

Bureau: Roorda Reclamebureau

Creatie: Joeri Jansen, Wilmar Versprille en Barry Bol

Account: Judit de Graaff en Oriane Pam

Strategie: Tabula Rasa

Regie online video’s: Geertje Kil (Kaaps)

Muziek en sounddesign: Feike de Wit (SoundCircus)

Regie ‘Derdehands rook’: Remco Kappelhof (CCCP)

Verantwoordelijk bij DPC: Monique Taal en Denise Rog

Verantwoordelijk bij VWS: Mariëlle Verlouw, Gerwin Bos en Janneke Leek

Verantwoordelijk bij Trimbos: Dagmar Feenstra

PR: exPRtease

Mediabureau: Initiative

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in