Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe maak je een andere onbekende ziekte bekend tijdens corona?

Nijntje vraagt in nieuwe campagne aandacht voor sikkelcelziekte.
Nijntje X Het Skkelcelfonds
Nijntje X Het Skkelcelfonds
Nijntje X Het Skkelcelfonds
Nijntje X Het Skkelcelfonds

Ondanks de lege straten vanwege COVID-19 start vandaag toch de buitenreclamecampagne van Het Sikkelcelfonds. Dick Bruna’s nijntje is hierin de ambassadeur van het fonds dat strijdt tegen deze slopende ziekte. Naast de grootschalige buitenreclame is er ook een televisiecampagne, ontwikkeld door Wolfstreet, gelanceerd. Het Sikkelcelfonds hoopt dat door de ‘samenwerking’ met nijntje en de aandacht die met de gehele campagne gegenereerd wordt er meer geld beschikbaar komt voor onderzoek naar de mogelijkheid tot genezing van sikkelcelziekte.

related partner content for mobile comes here

TV-commercial met Nijntje als ambassadeur van Sikkelcelfonds

'Meer mensen kijken het Journaal'

Op de vraag hoe het zit met de timing van de campagne, antwoord Jort Wildschut, creative director van Wolfstreet: ‘Er is natuurlijk twijfel geweest of de hele campagne doorgang moest vinden vanwege alle, terechte, aandacht voor COVID-19. Al het drukwerk was al gerealiseerd en de media ingekocht. Nu zijn de straten leeg, maar misschien pakt het alsnog goed uit voor deze campagne doordat we zendtijd hebben op de NPO rond het Journaal, daar kijken nu meer mensen naar.' 

Campagne tegen Sikkelcelziekte
Campagne tegen Sikkelcelziekte

De campagne

Mercis bv, dat de rechten op het werk van Dick Bruna beheert, heeft in samenwerking met video agency Wolfstreet de campagnevideo ontwikkeld om zo een breed publiek te informeren over sikkelcelziekte. De commercial wordt uitgezonden op NPO, rondom informatieve programma’s. Vanaf vandaag zal ook het straatbeeld in de Randstad in het teken staan van sikkelcelziekte en nijntje. Het campagnebeeld en de bijbehorende slogan ‘Sikkelcelziekte te pijnlijk om niet te kennen’ is ontwikkeld door Zouka Media en is te zien op zevenhonderd straatabri’s en zeshonderd digitale schermen.

Nijntje x Het Sikkelcelfonds
Nijntje x Het Sikkelcelfonds

Wat is sikkelcelziekte?

Sikkelcelziekte is de meest voorkomende erfelijke bloedziekte ter wereld. Bij sikkelcelziekte zijn de rode bloedcellen, die normaal rond zijn, sikkelvormig. Kenmerken van de ziekte zijn ernstige bloedarmoede, ondragelijke pijnaanvallen en een verhoogde kans op ernstige infecties. Na verloop van tijd beschadigen de organen in het lichaam onherstelbaar. Wereldwijd lijden ongeveer dertig miljoen mensen aan sikkelcelziekte. 

Elk jaar komen hier kinderen bij. Zonder behandeling wordt 75% van deze kinderen niet ouder dan vijf jaar. Ook in Nederland zijn er duizenden patiënten die een behandeling nodig hebben. Door stamceltransplantatie of gentherapie kunnen zij mogelijk genezen. Doordat de ziekte relatief onbekend is, komen er onvoldoende middelen beschikbaar voor het nodige onderzoek om behandelmethoden te verbeteren. Het Sikkelcelfonds zet zich in om de ziekte daarom meer onder de aandacht te brengen en nijntje wil hen hierbij helpen.

Lees al onze artikelen die te maken hebben met het coronavrius in ons dossier.

Credits:

Klant: Het Sikkelcelfonds & nijntje

Verantwoordelijk bij klant: Frank Padberg

Agency: Wolfstreet

Creative Director: Jort Wildschut

Creative: Rob Voortman

Regisseur: Kay Lindhout

DoP: Martijn Melis

Outdoor & Strategie: Zouka Media

Sounddesign: Klevr

Music: Yellowbloom

VFX: The Compound

Grading: De Grot

Voice-over: Akwasi

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in