Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer bereiken met minder schermtijd: hoe KNVB met interactieve luisterlessen jonge aanwas een zetje in de goede richting geeft

Audio Agency Airborne ontwikkelde Code Blauw voor de KNVB als opmaat voor het grootste schoolvoetbaltoernooi van Nederland.
Jonge deelnemers kunnen de code kraken en prijzen winnen
Jonge deelnemers kunnen de code kraken en prijzen winnen

Schoolvoetbal als opstapje

Het KNVB Schoolvoetbaltoernooi is al jaren een instituut: jaarlijks doen zo’n 220.000 leerlingen uit groep 5 tot en met 8 mee aan lokale voorrondes, georganiseerd door verenigingen, gemeenten en vrijwilligers. De winnaars mogen uiteindelijk door naar de landelijke finale. Voor veel kinderen is het hun eerste kennismaking met competitievoetbal. En misschien nog belangrijker: het is een moment waarop ze samen met klasgenoten plezier maken, bewegen en leren omgaan met winnen én verliezen.

De KNVB ziet het schoolvoetbaltoernooi dan ook als een belangrijke kans om jonge aanwas te stimuleren. Maar de ambitie reikt verder. ‘We willen kinderen niet alleen enthousiasmeren om mee te doen, maar ook om structureel te gaan sporten,’ vertelt Jeroen de Bakker, managing partner bij Airborne. ‘En dat begint bij een positieve ervaring op jonge leeftijd.’

De kracht van audio

In Code Blauw volgen leerlingen een serie luisterlessen waarin ze, samen met jonge verslaggevers Lars Nieuwenhuis en Zafanya Kersten, op zoek gaan naar het geheime codewoord. Elke aflevering bevat interviews met topsporters zoals OranjeLeeuwin Jackie Groenen, scheidsrechter Jeroen Manschot en ex-international Siem de Jong. Thema’s als beweging, gezonde voeding, sportiviteit en respect staan centraal.

‘Het is een luisterervaring bedoeld om samen met de hele klas te doen,’ legt De Bakker uit. ‘De audio is verrijkt met opdrachten die leerlingen samen uitvoeren. Zo wordt de voorbereiding op het schoolvoetbaltoernooi een beleving in plaats van alleen een praktische voorbereiding.’

De interactieve opdrachten nodigen uit tot samenwerking, discussie en beweging – precies de elementen waar sport om draait. En het wedstrijdelement is slim ingebouwd: klassen die het juiste codewoord weten te kraken, maken kans op leuke prijzen.

Geen scherm, wel fantasie

In een tijd waarin kinderen dagelijks urenlang naar schermen turen, is een lespakket zonder visuele prikkels eerder een zegen dan een gemis. ‘Veel ouders maken zich zorgen over schermtijd,’ zegt De Bakker. ‘Luisteren is een aantrekkelijk alternatief. Het prikkelt de fantasie op een manier die vergelijkbaar is met lezen – zonder dat kinderen naar een scherm hoeven te staren en binnen een seconde weer afgeleid zijn.’

Volgens De Bakker is dat ook de reden dat podcasts en luisterverhalen voor kinderen aan een opmars bezig zijn. ‘Het medium heeft beperkingen, maar die vormen tegelijk de kracht. Doordat er geen beeld is, wordt het voorstellingsvermogen geactiveerd. Kinderen verplaatsen zich echt in de verhalen.’

Gemaakt voor de klas

Ook voor docenten is het lespakket laagdrempelig. De Bakker: ‘We hebben het getest met leerkrachten, want zij zijn de sleutel tot succes. Als zij enthousiast zijn en het pakket eenvoudig kunnen gebruiken, komt het vanzelf bij de kinderen terecht.’ Code Blauw is gemaakt voor gebruik op digiborden en sluit aan bij de onderwijspraktijk. ‘Het moet geen extra belasting zijn, maar een aanvulling op het bestaande lesprogramma.’

Wanneer is het een succes?

Voor Airborne en de KNVB is het project geslaagd als zoveel mogelijk scholen het lespakket aanvragen én ermee aan de slag gaan. De Bakker: ‘We meten het succes aan de hand van het aantal aanmeldingen, inzendingen van het codewoord én natuurlijk de beluisteringen – die je kunt vermenigvuldigen met het gemiddeld aantal leerlingen in de klas.’

Het interactieve lespakket Code Blauw wordt verspreid via de KNVB.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in