Overslaan en naar de inhoud gaan

De beste campagnes van de afgelopen 30 jaar, deel 1

De SAN bestaat 30 jaar en gaat op zoek naar de Reclameparels. Rene Repko twijfelt maar kiest uiteindelijk Albert Heijn.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Ga d’r maar aanstaan. Of je even, voor zover dat überhaupt kan, 30 jaar reclamegeschiedenis kan samenvatten tot die ene, allesomvattende en iconische campagne. Van 1988 tot gisteren. Iconisch als in: memorabel, marketinggeschiedenis, Effie én SAN prijs etc. Waar hadden we het dan over bij de koffieautomaat, waar moest je zeker een mening over hebben?

related partner content for mobile comes here

Libertel maakte goeie kans, met tv-commercials rond 1998 die in één keer het ultieme gemak van mobiel bellen inzichtelijk maakten. Wide screen, in een mooie verre locatie. Een stem die verlangt naar huis.

Albert Heijn’s '’s Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten' moet zeker overwogen worden. Bijna 20 jaar op TV en in print subliem. We ontdekten er de lekkere keuken en nieuwe ingrediënten mee. Maar het is net even te lang geleden om nog voor iconisch aangezien te worden. Jonge marketeers en bureaumensen zullen zeggen: 'Waar gaat dit over?'

Harry

Uiteindelijk moet Harry winnen. De sympathieke, herkenbare filiaalmanager van Albert Heijn. De ultieme boodschapper van goed, voordelig of lekker nieuws. Door hem zijn we weer klant geworden van de supermarkt waar grote delen van Nederland rond 2005 minder vaak kwamen. Een man waarin we een collega herkennen, misschien een partner. Iemand met een gouden hart, wel een beetje prettig sullig. In 45 of 60 seconden was-ie bijna altijd leuker en indrukwekkender dan een televisieprogramma van 50 minuten. Tien jaar lang droeg Harry de meest iconische campagne van Nederland. Respect.

De kerstcommercial met Harry Piekema (2009)

De eerste commercial (2004)

De campagne voor Albert Heijn werd bedacht en 10 jaar lang gemaakt door TBWA/Neboko. 

Inzenden voor de Reclameparels kan via www.sanaccent.nl

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in