Laat je niet gek maken door de neuromarketing-fundamentalisten
Hersenonderzoek kan zeker nuttig zijn, maar blijf vooral nieuwsgierig naar de mens 'voorbij de data'.
'Op een dag wordt creativiteit overbodig', zei de man van het bekende neuromarketingbureau in het bijzijn van onze gezamenlijke klant, 'want ik kan gewoon in onze hersenscans zien wat werkt en wat niet werkt.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidBen benieuwd wie die arrogante kwast dan is. Neuromarketingstudies laten namelijk zien dat creativiteit ontzettend belangrijk is. Diezelfde hersenscans (alleen wij hebben er al zo'n 50.000 gemaakt) laten overigens ook zien dat creativiteit een vak is. Want het veruit overgrote deel van alle commerciële creativiteit heeft geen, of zelfs een averechts effect. Jaarlijks is dat meer dan 200 miljard dollar dat nutteloos verbrand wordt. Niet voor niets heroverwegen top adverteerders als P&G en Unilever hun bestedingen en schrappen ze drastisch in hun bureaus. Het is hun big data dat laat zien dat er iets ernstig verkeerd gaat in marcom. Zo'n hersenscan laat alleen maar zien waar het verkeerd gaat. Hoe het beter kan is inderdaad interpretatie. En just daar spelen de creatieven van de toekomst een uiterst belangrijke rol.
Hé Tom de Bruyne, Ik hoor graag jouw commentaar op die van mij, of was jouw artikel voor de bühne?