Overslaan en naar de inhoud gaan

Vijf keer kerst zonder te lachen

Enzo's Monthly Motion #12: Kerst Special.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Als je in December het gemiddelde reclameblok bekijkt, draait Kerst om consumeren. En dan heb ik het niet alleen over de kerststol. Een emotioneel, maar heerlijk vijfgangendiner. 

related partner content for mobile comes here

Hit The Pause Button

De BBC stelt nooit teleur. De zender maakt zich sterk om ervoor te zorgen dat we niet vergeten waar het tijdens Kerst écht om draait.

De opbouw en edit staan als een huis. De kern van het probleem is gelijk duidelijk en herkenbaar. Kerst is de pause button in onze drukke levens: Together as one on BBC one. Een krachtig concept van Xander Hart en Edward Usher, geregisseerd door Sam Brown en geproduceerd door Rogue.

De Kerstman kan niet alles

Ook al checkt Santa zijn lijst altijd twice, veel kinderen blijven met lege handen achter. Terwijl ze vaak niet eens om een cadeautje vragen.

Adam & Eve/DDB pakt perfect door op de traditionele familiaire kerstwaarden in hun internationale Rode Kruis campagne. Het sterke camerawerk zuigt je in het oorlogsgebied. De soundtrack vol schallende effecten maakt dat je oren voelen alsof ze nasuizen van een inslag. Een sterk script van Mike Sutherland met dito doorvertaling door regisseur Gary Freedman en productiehuis Independent.

Opnieuw leren kijken

Iedereen die op straat leeft, heeft de potentie om niet op straat te hoeven leven. Een wezenlijk inzicht waar we nauwelijks bij stilstaan.

Regisseur Josh Carpenter filmde guerrilla style twee dagen lang in Londen en kwam met pakkende beelden. Met deze spot laat stichting St Mungo’s je anders kijken en zet het aan tot ondersteuning. Concept van Abbott Mead Vickers BBDO en geproduceerd door Rattling Stick.

De allerlelijkste Kersttruien

Aan vreselijk nieuws geen gebrek. Plastic soep, klimaatproblemen, seksuele intimidatie; dit soort nieuws raakt helaas nooit out of style. Het Finse dagblad Helsingin Sanomat vertelt dat we onze ogen hiervoor niet moeten sluiten en maakt dit op een creatieve manier duidelijk.

Een sterk publiek statement waarmee het dagblad zich bovendien op de kaart zet. Concept van TBWA/Helsinki.

De verbindende kracht van eten

Ook binnen onze eigen landsgrenzen gaan we tegenwoordig voor serieus. Supermarktketen Plus heeft een ' Sixth Sense' voor smaakvolle (kerst)reclames die je raken. Na de gescheiden ouders commercial uit 2017, maakt Plus zich ook dit jaar sterk voor samenzijn met hartverwarmende familietradities.

Het is een droevig verhaal, maar ook ontzettend liefdevol. Heel fijn om te zien dat Plus gekozen heeft om de film zuiver te houden. Ik zie geen nodeloze branded boodschappentas voorbijkomen. Concept van JWT Amsterdam, geregisseerd door Ismael ten Heuvel naar een productie van Pink Rabbit.

Vrolijke noot

Heb je na al deze serieuze noten behoefte aan iets vrolijks, maar je buik vol van John Lewis & Partners? Lees dan mijn artikel over the unusual Christmas Suspects.

 

Enzo Greco is Motion Director bij Born05 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in