Overslaan en naar de inhoud gaan

D66 presenteert zich als bezorgde ouder: ‘Stem niet alleen voor jezelf, maar ook voor je kinderen’

Met dit spotje, waarin een D66-coryfee figureert, wil de partij laten zien dat ze zich bekommert om de toekomst van onze kinderen.

Politieke partij D66 lanceert een spotje in aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen. De video, gemaakt door Wefilm, moet kiezers duidelijk maken dat zij niet alleen voor zichzelf stemmen, maar ook voor hun kinderen. Om dit uit te beelden is de hoofdrol weggelegd voor een 4-jarige meisje dat voor het eerst naar school gaat.

related partner content for mobile comes here

De video gaat over  Sam, zij loopt met haar moeder een basisschool binnen. De stem van voormalig D66-fractievoorzitter Jan Terlouw vertelt hoe belangrijk deze dag voor haar is. Niet omdat het haar eerste schooldag is, maar haar moeder gaat hier stemmen voor een beleid dat haar toekomst bepaalt.

Impliciet noemt hij de belangrijkste verkiezingsstandpunten – het klimaat, onderwijs en Europa: ‘En hoe gaat het als ze later groot is? Zal het dan beter gaan met het klimaat? En Europa? Dingen waar ze nog helemaal niet mee bezig is, maar die zo belangrijk zijn voor haar toekomst.’

Niet Jetten, wel Terlouw

D66 zet de jonge Sam neer als symbool van de toekomst. Roel Welling, creatief directeur van Wefilm, legt uit waarom deze invalshoek is gekozen: ‘De spot moet duidelijk maken dat de keuzes die we nu maken, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs en klimaat, invloed op de toekomst van onze kinderen hebben. Wij bepalen hoe zij straks kunnen leven.’

Opvallend is dat fractievoorzitter Rob Jetten, die Pechtold vorig jaar oktober opvolgde, geen rol heeft. Terwijl hij wellicht juist op de voorgrond zou moeten treden als nieuwe leider. Volgens Welling is dit een bewuste keuze: ‘We hebben concepten besproken waar hij wel een rol had, maar we vonden dit idee het sterkst. De partij wil een mooie, emotionele film neerzetten die een urgente boodschap verspreidt. Pratende hoofden passen daar niet bij.’

Verkiezingsretoriek

Waarom dan wel de stem van D66-coryfee Terlouw? ‘Wij vinden het contrast heel mooi. Je ziet een jong kwetsbaar meisje en op de achtergrond klinkt een oude, wijze stem. Terlouw doet veel op het gebied van klimaat. Hij past goed bij de boodschap.’

De commercial bevat geen keiharde verkiezingsretoriek, omdat D66 een genuanceerd geluid wil laten horen, laat Welling weten. ‘De partij wil laten zien dat mensen moeten stemmen voor de toekomst. Doe het niet alleen voor jezelf, maar ook voor je kinderen.’

De film wordt uitgerold op televisie, online en outdoor. Verder worden beelden uit de commercial gebruikt als campagnebeeld met de oproep om te gaan stemmen.

D66-campagnebeeld

Credits

Klant: D66
Verantwoordelijk klant: Danielle Brouwer, Sander Bus, Jan Paternotte, Benjamin Buurman, Kevin Beenhouwer
Concept: Wefilm Concepts
Productie: Wefilm 
Director: Tom Rijpert
DOP: Jelle van der Does
Producer: Annemieke Boschma
Editor: Amber Hooijmans
VO: Jan Terlouw
Muziek: Fat Feather Productions

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Zeshonderdzesenzestig

Roel welling lijkt me een diepzinnig mens en een echte denker. Goebbels is er niks bij.

Mathilde Droppert

Nou d66, ik zal je iets over Sam vertellen:die heeft straks in de bovenbouw geen juf of meester meer mede dankzij jullie stemgedrag in de 2e kamer, dus je nu pas zorgen gaan maken over de toekomst van Sam, is mosterd na de maaltijd. Misschien was het beter geweest daar een aantal maanden geleden je zorgen over te maken. Heel hypocriet dit spotje!

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in