Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe Sire-campagne #DOESLIEF spreekt mensen aan op onaardig gedrag

'Discrepantie tussen het Nederlandse, tolerante imago dat we graag uitdragen en dat wat we dagelijks ervaren in de omgang met elkaar'
Doeslief
Doeslief

Er waren in 2018 146.571 scheldtweets met het woord ‘kanker’ erin, 72 procent van de weginspecteurs krijgt regelmatig de middelvinger en vorig jaar werd in Rotterdam 3.618 melding gemaakt van burenruzies. Het zijn zomaar wat cijfers die de Stichting Ideële Reclame Sire op een rij heeft gezet om te laten zien dat we onaardiger tegen elkaar zijn geworden. Daarom is er vanaf vandaag de nieuwe campagne #DOESLIEF. Sire wil Nederlanders ermee aan het denken zetten over hoe we dagelijks met elkaar omgaan.

related partner content for mobile comes here

De campagne moet Nederland confronteren met groot en klein onaardig gedrag. Bumperkleven, het negeren van een caissière in de supermarkt, treiteren van OV‐medewerkers, elkaar niet voor laten gaan in het verkeer, voordringen in de trein, geluidsoverlast, burenruzies, schelden en haatberichten op sociale media.

Joe Public heeft de campagne ontwikkeld in samenwerking met onder andere Coopr en Blauw Gras. Alle partijen hebben 'om niet' meegewerkt.

Morele superioriteit

'Er lijkt een discrepantie te bestaan tussen het Nederlandse, tolerante imago dat we graag uitdragen en dat wat we dagelijks ervaren in de omgang met elkaar. De vrijheid van meningsuiting waar we zo trots op zijn, baart ons ook de grootste zorgen', zegt projectleider van de campagne Edwin Beijer. 

Sire-directeur Lucy van der Helm: 'Met de #DOESLIEF (doe eens lief) campagne hopen we dat mensen zich realiseren dat onaardig gedrag nergens voor nodig en kwetsend voor de ander is en kunnen we elkaar daarop aanspreken. Daarmee willen we Nederland een beetje mooier en liever maken.'

Paul van Lange, hoogleraar Psychologie, VU Amsterdam, onderschrijft het belang van de campagne: 'Eén van de grootste irritaties in Nederland komt voort uit overlast die anderen veroorzaken. Mensen willen graag meer vriendelijkheid. Uit onderzoek dat wij hebben gedaan, blijkt dat 87 procent van de ondervraagden aangeeft dat we wel wat aardiger kunnen zijn voor elkaar. Velen willen zich daar best voor inzetten als anderen dat ook doen. Maar daar ligt de eerste hindernis: morele superioriteit. Vergeleken met ons zelf, vinden we dat anderen zich gemiddeld genomen veel onaardiger en minder sociaal gedragen.

Een andere hindernis is asymmetrie in waarneming, zegt Van Lange. 'We zien de gevolgen van ons gedrag voor ons zelf heel goed, maar onderschatten vaak de gevolgen voor anderen. We zien dit ook op sociale media, waarbij je heel eenvoudig mensen reputatieschade kunt toebrengen.'

In de campagne laat Sire harde statistieken zien, maar ook voorbeelden van klein dagelijks onaardig gedrag. #DOESLIEF is overal te zien. Er zijn achttien verschillende radiospots gemaakt, negen tv-commercials, en negen verschillende campagnebeelden voor online/social/outdoor
uitingen.

Op 7 maart is er een DOESLIEF‐dag waarbij een dag lang haatberichten op sociale media een reactie kunnen verwachten. Onderdeel van de campagne is een samenwerking met Arag, waarbij scheidsrechters Björn Kuipers, Danny Makkelie en Serdar Gözübüyük onaardig gedrag op en rond het voetbalveld onder de aandacht brengen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Martin de Munnik

Van feiten emoties maken. Goed! Kort! Direct. Lekker tune-tje. Een prima campagne.

Monique Nab

Ik weet het niet zeker, voor mensen die onbewust onaardig gedrag vertonen zou het goed kunnen werken. Misschien dat sommigen doordat ze van alles aan hun hoofd hebben bijvoorbeeld vergeten de cassiere te groeten en door de campagne eraan herinnerd worden hoe dat voor haar moet zijn. Maar het herinnert me ook aan al die onderzoeken waaruit blijkt dat mensen vaak juist het gedrag gaan vertonen wat wordt voorgedaan en gecommuniceerd: door met cijfers te tonen hoe vaak asociaal gedrag voorkomt, normaliseer je het namelijk. Dus ik vermoed dat de campagne bij een heleboel mensen het ongewenste gedrag juist stimuleert. Ook denk ik dat het mensen ongelukkiger maakt. Voor mij is het echt een 'feel bad' campagne, ik denk nu weer wat negatiever over de mensen in de maatschappij. En dat mensbeeld was al niet best.

Arthur Hermans

Heeft SIRE niet geleerd van 'kort lontje'? Die campagne ging juist de mist in doordat negatief gedrag getoond werd.

Hinderikus bos

Lief doen zou een automatische reactie kunnen zijn omdat een mens zijn omgeving als positief ervaart .
Een ander soort gedrag zou er op kunnen duiden dat de communicatie verstoord is , dat er minder verantwoordelijkheid genomen word , of word doorgeschoven naar beneden .
Dat je je mening niet meer durft te geven omdat je dan misschien een onzichtbaar belang schaad die blaffend wakker word .
Ik denk dat alles in het leven valt en staat met oorzaak en gevolg , als er niet over oorzaak gepraat word dan blijf je elkaar op de gevolgen wijzen maar kom je geen steek verder , en af en toe knapt er dan iets .
Voorbeeld . Iemand maakt zich zorgen over mogelijkheid dat hij verplicht met snorscooter op autorijbaan met helm op moet .
Ik denk dat als de fietsers dit lukt , dat ze dan gelijk de jacht opnieuw moeten heropenen omdat ze het in de auto vast niet prettig vinden om achter een trage snorscooter te plakken .
De fijnstof kunnen snoreigenaren niets aan doen want zo worden die dingen gewoon nog steeds nieuw legaal verkocht .
De snorscooter discussie vind ik een geweldig voorbeeld want eigenlijk word het gewoon steeds drukker , dit is de oorzaak waar niemand zich zonder een goed gevecht bij wil neerleggen .
Dat snorscooter soms te hard rijden dat is waar , maar hee , welke automobilist rijd niet af en toe veel te hard .
De beste oplossing zou zijn , brandstofscooter versneld uitfaseren en overgaan op elektrisch brommeren en inname van alle voertuigen bij hoge overschrijding .
Ik rij zelf al 2 jaar elektrisch brommer met helmplicht op de autorijbaan.
Mijn ervaring is als je elektrisch gaat rijden dan ga je automatisch rustiger rijden om stroom te sparen .
Ik denk dat de manier van communiceren in Nederland vooral gebaseerd is op het nooit geven van antwoorden , en het verstoppen of verdraaien van informatie , dit is volgens mij ook een oorzaak van moreelverloedering , behalve natuurlijk als er geen belangen in het geding zijn , maar dan stel je ook niet zo snel vragen .
De gevolgen , ach ja die zie je om je heen gebeuren , een slagveld van betutteling op betutteling en mensen die knappen .
Logisch is het trouwens misschien wel , als mensen boven in een groep bang worden dan zijn ze misschien geneigd om de MENSEN onder zich in een recht overzichtelijk rijtje te dwingen .
Voor de MENSEN in het rechte rijtje blijft er dan niet veel over dan elkaar te bestoken .
Waarom zouden mensen bovenin in groep bang worden , nou stel dat ik nu bovenin zou zitten dan zou ik spontaan zelfmoord plegen .
Datgene waar ik jaren geleden voor waarschuwde is nu in volle gang , en de doodsangst slaat me om het hart als ik probeer verder te kijken .
Wat ik hiermee bedoel ga ik niet zeggen , ik zou zeggen , stap uit de rij , ga zelf op onderzoek uit , praat er zoveel mogelijk over zonder iets te veroordelen , leer van elkaar en zoek met elkaar naar oplossingen .
Zoeken naar vreedzame oplossingen is veel leuker dan iets veroordelen .
En is er geen oplossing , zet het in de wachtrij en blijf verder zoeken .

PVdb

Fraai. Maar aan de SEO en dergelijke schort het. Vandaag 2019-03-07 is de actiedag maar:

alleen maar persartikelen via www.google.com/search?q=doe+es+lief
het eerste spotje dat je ziet op het eigen kanaal van de Sire is één jaar oud: https://www.youtube.com/channel/UC0LrL7XBjQRktk-t1E_-JcA
niets over DoeEsLief als je aankomt op https://sire.nl/
Through the line kunnen we dat niet noemen, toch?

PVdb

Nu ja, fraai ... Qua gedragsbeïnvloeding is het misschien niet zo heel slim te focussen op het ongewenste en minder op het voorbeeldig gedrag. Van eerdere campagnes herinner ik me bv. meer het woord "graftak" dan de resultaten ervan. En het spotje van rond de eeuwwisseling met de F16s en het standbeeld voor iemand die iets in de vuilbak wierp vond ik leuk, maar echt veel draagvlak voor afvalarm of ander duurzaam of klimaatgunstig gedrag heeft "de maatschappij dat ben jij" misschien niet opgeleverd? Dus tijd voor bezinning en minder moralisering? Ideëel, dat is de Sire nog steeds wat te veel, vooral in de 21e eeuw?

mike

goede campagne

clautje

Simpel kort duidelijk en bruikbaar in het algemeen, dus als iemand onaardig of gemeen tegen je doet, je kwetst, dan kun je netjes beleefd terug zeggen of schrijven ... Doeslief Dank je wel namens mij. Vooral ook dat dank je wel erbij, dat is een vegeten woord/zinnetje aan het worden en zo ontezettend belangrijk

Hans

Doesnie dat zou de campagne moeten worden mensen die het toch maar steeds presteren om de rotzooi die ze in de auto of ander vervoermiddel maar langs bermen te dumpen.

Frans

80% van de cassiere,s negeren de klant .
Doeslief.

Kees

Doen jullie dat ook in het Turk en Marokkaans want dat dat zijn de ergste want die zeggen altijd snap niks maar daar wordt niets aan gedaan

Karin Knobbe

Ik vind m goed. Zijn er ook stickers?

Hinderikus bos

Ik denk dat lief doen ook een persoonlijke beloning is omdat je je prettig voelt in een betrouwbare omgeving .
Stel , je groet de caissière elke dag vriendelijk , maar je laat haar een contract tekenen waarin zij haar burgerrechten opgeeft , op straffe 300 euro per dag dwangsom , waardoor jij kunt doen wat je wilt .
Als zij erachter komt dat jij het bent geweest dan zal ze misschien niet meer gemeend teruggroeten .
Mag ik dit wel zeggen , of je iets wel of niet mag zeggen stemt tot onzekerheid en minder tot tevredenheid en vriendelijkheid .
De manier waarop leiders leiden bepaald de stemming volgens mij

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in