Overslaan en naar de inhoud gaan

ACM-campagne waarschuwt consumenten voor onbetrouwbare websites

Met de feestdagen in het vooruitzicht, lanceert de toezichthouder een campagne om mensen bewust te maken van veilig online bestellen.
ACM
© ACM
ACM
© ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start de campagne 'Eerst checken, dan bestellen' om consumenten bewust te maken van de risico's van online bestellen. De campagne bestaat uit radiospotjes en sociale media-uitingen, waar de ACM ook verschillende video's voor heeft laten ontwikkelen. 

related partner content for mobile comes here

Reden voor de campagne zijn de klachten die de ACM dagelijks ontvangt van consumenten over onbetrouwbare webwinkels. Bijvoorbeeld omdat de webwinkel iets anders levert dan afgesproken, er helemaal niets geleverd wordt of de klant zijn of haar geld niet terugkrijgt na het retourneren van het product. De ACM kan als toezichthouder webwinkels aanpakken waar veel over geklaagd wordt. De meest voorkomende klachten gaan over het niet ontvangen van een product, een hele lange levertijd of een product dat nep of van slechte kwaliteit is. 

Eerst checken, dan bestellen

Nu veel mensen inkopen doen voor de feestdagen, wil de ACM bewustwording creëren rondom veilig online bestellen. Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: 'Een online aankoop is écht anders dan een aankoop in de winkel. Je hebt vaak al vooruit betaald en kunt niet even de winkel binnenlopen als er iets mis is. Als je vervolgens geen contact krijgt met de verkoper, ben je je geld kwijt. Het is daarom belangrijk dat je eerst de webshop checkt en dan pas bestelt, vooral als je de webshop nog niet kent. Ook kun je problemen voorkomen door achteraf of verzekerd betalen, bijvoorbeeld met een creditcard.'

De ACM-campagne op radio en sociale media wordt vergezeld door een checklist met vier tips om veilig online te bestellen. De ACM voert de campagne via ConsuWijzer, het consumentenloket van de toezichthouder. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in