Overslaan en naar de inhoud gaan

Philip Morris krijgt boetes voor campagne via De Telegraaf en website

Juristen van tabaksfabrikant meenden weg te komen met advertentie en website, de NVWA vindt campagne overtreding van reclameverbod.
Philip Morris heeft zijn site zoogenaamd platgelegd 'voor onderhoud', in werkelijkheid om verdere boetes te voorkomen
Philip Morris heeft zijn site zoogenaamd platgelegd 'voor onderhoud', in werkelijkheid om verdere boetes te voorkomen
Philip Morris heeft zijn site zoogenaamd platgelegd 'voor onderhoud', in werkelijkheid om verdere boetes te voorkomen
Philip Morris heeft zijn site zoogenaamd platgelegd 'voor onderhoud', in werkelijkheid om verdere boetes te voorkomen

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft de ‘informatiecampagne’ van Philip Morris in de Telegraaf en een website gekwalificeerd als tabaksreclame en het concern daarvoor verschillende boetes opgelegd.

related partner content for mobile comes here

De sigarettenfabrikant bevestigt dit tegen nu.nl. Om welke bedragen het gaat, maakte Philip Morris niet bekend. De boetes voor deze wetsovertredingen kunnen uiteenlopen van 45.000 en 450.000 euro.

'Truc om regels te omzeilen'

In de bewuste advertentie van 1 mei wijst Philip Morris erop dat er nog steeds miljoenen Nederlanders roken en dat die ‘recht hebben op informatie' over rookvrije alternatieven die het concern heeft ontwikkeld, zoals de e-sigaret. Daarnaast lanceerde het een website hierover.

Gezondheidsfondsen deden melding van de advertentie bij de NVWA. KWF ziet de campagne gewoon als pure reclame en een truc om de regels te omzeilen.

Lees ook: NVWA doet onderzoek naar campagne van tabaksgigant Philip Morris 
 

Staatssecretaris Paul Blokhuis van VWS lichtte de Tweede Kamer dinsdag per brief in over de uitkomst van het NVWA-onderzoek naar de paginagrote advertentie van Philip Morris en de website voor de ‘informatiecampagne’.

Te kwalificeren als reclame

Blokhuis schrijft niet in te kunnen gaan op individuele gevallen vanwege ‘strikte juridische regels’, maar verwijst naar een factsheet van de inspectiedienst over onderzoek naar campagnes van de tabaksindustrie.

De NVWA schrijft daarin dat ‘deze campagnes te kwalificeren zijn als reclame voor tabaksproducten’, ook als in de campagne de merknaam van het tabaksproduct of aanverwant product niet wordt genoemd. 

Bij de campagne van Philip Morris was die naam overigens wel te zien, meermalen zelfs. Het tabaksconcern noemde zich ettelijke malen in de advertentie en op de wensite was het logo meerdere keren te zien. De site is inmiddels niet meer te bereiken, Philip Morris zou daarmee verdere boetes willen voorkomen.

Ook Telegraaf op de korrel

Uit de factsheet is af te leiden dat niet alleen Philip Morris zelf op de korrel is genomen door de inspectiedienst, maar De Telegraaf ‘ook onderwerp van onderzoek’ is. Mediabedrijven gaan niet vrijuit is te concluderen.

De NVWA schrijft daarbij rekening te houden ‘met de mogelijkheid dat mediabedrijven onafhankelijke journalistieke items kunnen publiceren’, maar daar is bij deze advertentie geen sprake van.

Philip Morris stelde dat het zijn juristen de regelgeving had laten onderzoeken en geloofde ermee weg te komen, maar de NVWA oordeelt nu anders. De tabaksfabrikant is het fundamenteel oneens met die opvatting, laat het nu.nl weten, en heeft bezwaar aangetekend tegen de boetes

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in