Overslaan en naar de inhoud gaan

Future of Insights: de nieuwe rol van de marktonderzoeker

De verwachtingen aan klantzijde veranderen, maar hoe kunnen marktonderzoeksbureaus daarop inspelen?
Partner
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Future of Insights | Consumer Consciousness
Future of Insights | Consumer Consciousness

Uit onderzoek van Ipsos onder 150 CMI-professionals, uitgevoerd in de zomer van 2021, komt naar voren dat er sprake is van een verschil in verwachtingen tussen klanten en marktonderzoekbureaus als het gaat om het maken van impact en om ‘consumer consciousness’. Je bent als bedrijf consumer conscious als de klant centraal staat bij strategische beslissingen. Onderzoekers aan klantzijde zeggen dat voor hen socializing data het belangrijkst is en ook de grootste invloed heeft op consumer consciousness. Aan bureauzijde is dat anders. Bureaus denken namelijk juist dat data-connectivity het belangrijkst is bij het centraal zetten van de klant. Deze uiteenlopende visies over hoe marktonderzoek het verschil kan maken, leidt tot miscommunicatie en gebrek aan begrip aan beide kanten.

Stappenplan

Om consumer consciousness goed toe te passen in een organisatie moet het hele bedrijf een holistische visie hebben die human insights en data-insights dichter bij elkaar brengt. Succes zit in het verbinden van data en in het communiceren van inzichten. Maar waar te beginnen? Het onderzoek laat zien dat slechts een derde van de marktonderzoekers aan de klantzijde een effectieve datastrategie heeft, dan wel toegang tot een geïntegreerd datamanagementsysteem. Het advies is om te beginnen met de volgende drie stappen:

Synthesize: begin met verschillende databronnen te integreren die samen nieuwe, krachtige inzichten opleveren. Ga eens op bezoek bij je collega’s van de BI-afdeling, of maak eens een koffie-afspraak met een data engineer en leer welke data ze hebben, en hoe je deze data aan elkaar kunt koppelen.

Strategie: begrijp wat er speelt op strategisch niveau binnen de organisatie en koppel data-inzichten aan de meest relevante bedrijfsresultaten. Kijk niet alleen terug, maar voeg forecasting en predictive analyses toe om sneller in te kunnen spelen op veranderingen in de markt

Storytelling: de CMI-functie verandert en bestaat nu uit verschillende rollen. Een marktonderzoeker is nu ook:

- een verandermanager, die een cultuur creëert die besluitvorming op basis van feiten en data bevordert,

- een vertaler, die data en inzichten gebruikt om strategische beslissingen in een bredere context te plaatsen en te inspireren,

- een kennismanager, die actief data, ervaring en kennis deelt in strategische besluitvormingsprocessen.

Bekijk het webinar terug op YouTube.

Meepraten?

Ipsos nodigt de komende tijd CMI’s uit om verder in gesprek te gaan over dit thema tijdens een aantal rondetafelgesprekken. Wat zijn de uitdagingen, ervaringen, best practices? Interesse om hierbij aan te sluiten? Vraag een ‘seat’ aan via de website of neem contact op met Paulien Schieven.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in