Overslaan en naar de inhoud gaan

Corona: Wat doet de Nederlandse consument om gezond te blijven?

Nederlanders maken zich steeds meer zorgen. Inmiddels spreken we niet meer van de uitbraak van het coronavirus, maar van de coronacrisis
Partner
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Gezonder leven
Gezonder leven

Nederlanders maken zich steeds meer zorgen. Inmiddels spreken we niet meer van de uitbraak van het coronavirus, maar van de coronacrisis. Onze data suggereert dat, in vergelijking met vorige week, de dreiging die Nederlanders ervaren ernstiger is geworden. We maken ons meer zorgen over onze eigen situatie, over familie en vrienden, en over de dreiging die het coronavirus vormt voor Nederland en de wereld. De vraag is; blijft het bij zorgen maken, of verandert er ook daadwerkelijk iets in ons gedrag? In hoeverre heeft de crisis invloed op de keuzes die wij als consument maken om gezond te blijven?

1. Alles om de weerstand te verhogen

Nederlanders proberen aan de weerstand te werken, en letten extra op hun gezondheid. Ze doen dit door gezond te eten en veel groente en fruit te nemen, voldoende te slapen en te blijven bewegen. Om de weerstand een extra zetje te geven worden vitamines geslikt (18% van onze respondenten heeft extra vitamines gekocht). 

2. Meeste mensen kopen geen extra zelfzorgmiddelen

De meeste mensen hebben verder geen extra zelfzorgmiddelen in huis gehaald, met name omdat ze die middelen al voldoende in huis hadden, zoals pijnstillers, desinfectie in de vorm van zeep, handcrème en een thermometer. En omdat ze bijvoorbeeld middelen tegen hoest/keelpijn en neusverkoudheid pas in huis willen halen op het moment dat ze  klachten ervaren.
 

3.    Desinfectiemiddelen en pijnstiller zijn het populairst onder de mensen die wel zelfzorgmiddelen kochten

De mensen die toch extra middelen hebben ingeslagen, kochten voornamelijk desinfectiemiddel en pijnstillers. Degenen die extra pijnstillers hebben gehaald, deden dit vooral omdat ze dit zien als een essential bij de klachten die corona veroorzaakt. Daarnaast kunnen pijnstillers generiek worden ingezet en hebben mensen er ook nog iets aan als er geen sprake meer is van corona, waardoor er weinig barrières zijn om er wat van te kopen.
 

Meer informatie

Neem voor meer informatie over dit onderzoek contact op met Pauline van der Wel (pauline.vanderwel@ipsos.com) en Sjoerd van Heck (sjoerd.vanheck@ipsos.com). 
Data doet ertoe, juist in deze onzekere tijden. Ipsos deelt inzichten over de coronacrisis, en de impact die het heeft op burgers in Nederland. Kijk voor meer updates over ons onderzoek over de coronacrisis op deze website

Sjoerd van Heck blogt regelmatig over de politiek, onze maatschappij en trends in de publieke opinie. Op deze pagina verzamelen we alle blogs, met de meest recente bovenaan. 

Kijk voor de onderzoeksverantwoording hier

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in