Overslaan en naar de inhoud gaan

De grote opmars van podcasts in Europa

Een trend om naar te luisteren?
Partner
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Blaz Erzetic
Blaz Erzetic

Het is geen geheim dat onze mediaconsumptie aan het veranderen is. Waar massamedia blijven domineren, worden sommige alternatieve mediavormen steeds populairder. Laten we het hebben over podcasts. Het is namelijk opmerkelijk hoe snel het aantal podcasttitels de laatste jaren is gestegen. Het totaal aan podcasts wordt nu op 800.000* geschat en dit cijfer groeit met de dag.

Podcasts zijn een mooi alternatief voor traditionele mediavormen zoals tv en magazines. Je luistert waar en wanneer je maar wilt en selecteert de onderwerpen die je het meest interesseren. Van politieke discussies tot het laatste tech-nieuws of een waargebeurde moordzaak, je slijt er je uren on demand mee weg. En waar vraag is, is aanbod. Zo voegen steeds meer bedrijven podcasts toe in hun communicatiestrategie en grijpen ook particulieren de kans hun verhaal met het grote publiek te delen. Podcastaanbieders Spotify en Apple zetten flink in om hun aanbod actueel te houden en de vindbaarheid te verbeteren. Kortom, het wordt aangegrepen als een mooi nieuw medium om de consument te bereiken.

Zowel jong als oud luistert
In een studie over de gewoonten van Europa’s meest welvarende consumenten en top decision makers zien we dat zowel het jongere als het oudere publiek steeds vaker naar podcasts luistert. Indien deze consumentengroep als geheel wordt afgezet tegen het gemiddelde publiek, komt naar voren dat de meer welvarende groep bijna twee keer zo vaak naar podcasts luistert. Dit strookt met het algemeen geaccepteerde patroon binnen deze consumentengroep: het zijn de early adopters van nieuwe mediavormen.

Niet alleen populair onder Millenials
Tevens blijkt dat hoe welvarender iemand is, hoe waarschijnlijker het is dat hij of zij naar podcasts luistert. En hoewel veelal wordt gedacht dat podcasts vooral populair zijn onder de jongere doelgroep, ofwel de Millennials, blijkt dat de grootverdieners die veel reizen (meer dan 6 retourvluchten per jaar) nagenoeg evenveel naar podcasts luisteren. 

Stijging aantal luisteraars
Nederland laat – samen met andere landen in Europa – de laatste drie jaar een stijging zien in het aantal podcastluisteraars. Toch zijn er tussen de landen in Europa nog grote verschillen op te merken. Spanje pakt de nummer één positie onder de Europese landen die meedoen in de studie, Duitsland staat op de laatste plek.

*Bron: Podcast Insights

Dit artikel borduurt voort op de ‘Affluent Highlights: Podcasts’ van Ipsos, gebaseerd op inzichten uit de omvangrijke Affluent Europe Survey. Dit is een continue, dynamische studie onder Europa’s meest welvarende consumenten en top decision makers. Al meer dan 20 jaar wordt deze studie in 21 Europese landen uitgevoerd. Het is een unieke databron met ongeëvenaarde inzichten in deze belangrijke consumentengroep voor mediabedrijven en adverteerders.

Meer informatie
Neem voor meer informatie over de Ipsos Affluent Survey contact op met Charlie Fox via charlie.fox@ipsos.com.

 

Bezoek ons 5 en 6 februari ook op het Marketing Insights Event (MIE), lees hier meer over onze aanwezigheid.  

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in