Overslaan en naar de inhoud gaan

6 dingen die merken kunnen doen in reactie op de coronaviruscrisis

Zorg dat je als merk verbindt en toon dat je de impact van de crisis op het leven van mensen begrijpt
Partner
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Hoe merken kunnen reageren op de coronaviruscrisis
Hoe merken kunnen reageren op de coronaviruscrisis
© Hoe gaan merken om met de coronaviruscrisis?
Hoe merken kunnen reageren op de coronaviruscrisis
Hoe merken kunnen reageren op de coronaviruscrisis
© Hoe gaan merken om met de coronaviruscrisis?

Hoe gaan merken om met de coronaviruscrisis? Tot nu toe zien we dat veel merken zich eerder terughoudend opstellen. De meeste merken lijken zich ver weg van de crisis te willen houden omdat ze bang zijn om als profiteurs bestempeld te worden. Maar er zijn wel degelijk dingen die merken kunnen doen om te verbinden met mensen en te tonen dat ze de impact van de crisis op het leven van mensen begrijpen 
Natuurlijk moeten merken ten kosten van alles vermijden dat ze als opportunistisch worden gezien. In Nederland bijvoorbeeld, verwachtte een online retailer dat veel producten niet meer geleverd zouden kunnen worden, en verhoogde daarom plotseling de prijzen op een groot deel van het aanbod om de vraag te beheren. Zelfs al is dit perfect te verklaren, het heeft wel geleid tot veel negatieve buzz op sociale media, wat weer kan leiden tot schade op lange termijn.  
Maar er zijn veel positieve initiativen die merken kunnen nemen.
 

1. Geef troost
Louis Vuitton postte een oprechte boodschap aan Chinese klanten op sociale media platforms als WeChat en Weibo: "Elke onderbroken reis zal uiteindelijk opnieuw opstarten. Louis Vuitton hoopt dat u en uw geliefden veilig en gezond blijven."

2. Laat je van je sociale kant zien

Er zijn best wel wat voorbeelden van merken die initiatieven hebben genomen om te helpen de verspreiding te stoppen of om negatieve gevolgen te voorkomen.  In het Verenigd Koninkrijk nodigt Lush mensen uit om in hun winkels te komen om hun handen te wassen. In India,  hebben we communicatie gezien van Lifebuoy, een Unilever-merk, om je handen te wassen, zelfs als het met een concurrerend merk is.

3. Biedt consumenten de mogelijkheid om 'door de crisis te gaan in stijl'

Als je een gezichtsmasker moet dragen, dan kan het net zo goed een zeer modieus uitziend masker zijn; van Shanghai tot New York hebben we maskers zien lanceren met stijlvolle prints  en kleuren.  Er zijn ook veel voorbeelden van influencers die delen hoe je het best make-kan dragen in combinatie met gezichtsmaskers.

4. Omarm de virtuele wereld

We verwachten een grote, verdere verschuiving naar virtueel.  In China, stegen online autoverkopen sterk in de eerste weken van de crisis, ondanks het feit dat de totale autoverkoop compleet ineen gestort is.  We zien ook veel professionele meetings en tentoonstellingen richting online verschuiven, en veel musea zijn begonnen met het creëren van online ervaringen door het creëren van virtuele kamers waar kunst wordt tentoon gesteld.

5. Geef ideeën voor tijdsbesteding

Dit is zeer inspirerend gebied:: hoe kunnen merken mensen helpen om zo goed als mogelijk gebruik te maken van de extra tijd die ze thuis doorbrengen?  Hoe kunnen ze zorgen voor wat vermaak en afleiding, hoe kunnen ze ouders helpen hun kinderen bezig te houden terwijl scholen gesloten zijn, enz. Alibaba organiseert bijvoorbeeld  no-meeting concerten waar ze nieuwe content live streamen. Ikea biedt dagelijks tips om mensen te helpen nieuwe routines te ontwikkelen, variërend van hoe je je thuiskantoor organiseert tot hoe je kan bakken met kinderen.

6. Help stress verlichten

In tijden van crisis maken mensen gebruik van coping-mechanismes zoals humor, ontspanning of meditatie. In Italië was de meest gebruikte emoji tijdens de eerste dagen van de uitbraak 'tranen vol vreugde', vaak bij social media posts die gedeeld werden om de spanning en stress wat meer dragelijk te maken. Ook zien we merken die manieren aanbieden om de gedachten van mensen af te leiden van de stress en angst die deze crisis met zich meebrengt.  Natuurlijk moeten merken, wanneer ze humor gebruiken, heel voorzichtig zijn om mensen niet te beledigen.


 

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe je als merk kunt reageren op de coronaviruscrisis. Lees dan het volledige artikel, of neem contact op met Jeroen Barten (Client Officer, Ipsos).

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in