Premium

Royal Huisman, koninklijke leverancier van superjachten

Marketingdirecteur Jeroen Sirag: 'Soms is onze werkplek een heel groot zeiljacht ergens ter wereld.'

Volgend jaar bestaat scheepsbouwer Royal Huisman 140 jaar. Het was het jaar 1884 dat Jan Huisman startte met het bouwen van houten vissers- en werkboten in Vollenhove. Inmiddels bouwt de werf superzeil- en motorjachten tot ongeveer 100 meter en alles daartussen en mag Royal Huisman sinds 1984 het predicaat Koninklijk voeren. We zijn op bezoek in de regio Amsterdam bij Huisfit, Royal Huisman’s speciale divisie voor renovatie, verbouwing en vernieuwing van superjachten voornamelijk te vinden op internationale wateren.

Jeroen Sirag leidt ons rond. Hij is marketingdirecteur van Royal Huisman, Rondal, Huisfit en P&G Yachting. Samengevat: de Royal Huisman Groep. Rondal is maker van masten, lieren en luiken (ook uit Vollenhove) en P&G Yachting, een service center gevestigd op Palma de Mallorca. Sirag: ‘Het is ook goed om op een plek in de Middellandse Zee, waar in het vaarseizoen veel van onze jachten zijn, een plek te hebben waar we onze jachten kunnen supporten.’ 

Jeroen Sirag
Jeroen Sirag
kantoor

De tour leidt eerst door een aantal kantoorplekken, clean en licht met overal uitzicht op het water van de Isaac Baarthaven waar de superjachten aanmeren om vervolgens in een van de drie hallen onderhanden worden genomen. Na de rondgang door het kantoordeel, komen we bij de hallen waar hard wordt gewerkt aan indrukwekkend grote zeiljachten. Maar liefst 350 specialisten zijn in vaste dienst bij de Royal Huisman Groep. Sirag: ‘Bij ons werken onder andere, projectmanagers, inkopers, engineers, scheepstimmermannen, schilders, lassers. Allemaal collega’s die weten waar ze het over hebben en die trots zijn op hun werk. Waar we ook trots op zijn, is dat we een servicedienst hebben voor wereldwijde ondersteuning. Het kan zijn dat een jacht een storing heeft ergens. Wij kunnen dan hier inloggen in het besturingssysteem van het jacht en meekijken om te zien wat er aan de hand is. Meestal kunnen we het euvel hier met de computer oplossen, maar soms moeten we naar het jacht om op locatie te helpen. Dan is je werkplek een heel groot jacht ergens ter wereld. Ook zijn er altijd technische collega’s ter plekke bij regatta’s waar onze jachten aan deelnemen.’

kantoor
Loods

Is het voor Royal Huisman ook lastig om aan goed, specialistisch personeel te komen? Sirag geeft aan dat dat soms best een uitdaging is, maar dat ze niet mogen klagen. ‘We hebben op dit moment slechts zeven vacatures uitstaan. Specialisten die hier komen werken, blijven over het algemeen heel lang in dienst en het verloop is laag. Dit jaar hebben we de Royal Huisman Academy geïntroduceerd. Een programma dat er op is gericht dat we kennis met elkaar delen. Dat bijvoorbeeld een meubelmaker een nieuwe meubelmaker nieuwe dingen leert. Het programma biedt ook de mogelijkheid om een andere uitdaging aan te gaan, mee te kijken en te leren van collega’s uit een andere discipline. Je kunt hier doorgroeien en tevens een andere specialisatie oppakken. Zo proberen we mensen binnenboord te houden. Daarnaast organiseren we interne evenementen en vieren we met elkaar ook succes. De collega’s vinden de open cultuur en het ontbreken van een sterke hiërarchie fijn.’

Huisman

Sinds tien jaar werkt Sirag in de maritieme sector, daarvoor zat hij in de hotellerie. Sirag: ‘Een nieuwe uitdaging kwam voorbij, ik gaf mezelf zes maanden om dit te proberen. Het werd zeven jaar. Eerst werkte ik bij voor de Hiswa Holland Yachting Group, waar ik verantwoordelijk was voor de exportpromotie en belangenbehartiging van de Nederlandse superjachtbouwsector, twee en een half jaar geleden stapte ik over naar Royal Huisman waar ik mede de kans kreeg onze nieuwe re-branding op te zetten. We zitten met al onze vier divisies nu middenin het proces. Het nieuwe merkverhaal laat vooral zien dat we als organisatie in beweging zijn, dat we innoveren en voorbereid zijn op de toekomst zonder te vergeten dat we al bijna 140 jaar oud zijn en een bijzonder rijke geschiedenis met ons meedragen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie