De laptop opstarten in de koninklijke loge of in de catacomben van de Amsterdamse John Cruijff Arena, in een tent midden op een grasveld, of op het water tijdens een WK zeilen, geen werklocatie is te gek voor de mensen van sportmarketingbureau TIG Sports.
Het bureau is gespecialiseerd in, ‘het creëren, vernieuwen en organiseren van grootschalige sportevenementen’. In 2004 begonnen als golfpromotor en inmiddels uitgegroeid tot een multi-sportbedrijf waar veertig mensen zich bezighouden met evenementen als: het KLM Open, het WK hockey, roeien, beachvolleybal, volleybal, schaken, het Deloitte Ladies Open, het EK Shorttrack, Huis van Oranje, de Olympic Experience, de Invictus Games, de finish van de Volvo Ocean Race en de Grand prix.
Het kantoor van Tig Sports dat huist aan de Amsterdamse Valschermkade, is niet te zien op deze foto’s. Hier zie je het tijdelijke ‘kantoor op locatie’, de eerder genoemde Arena, dat in opdracht van de KNVB tijdens de WK werd omgedoopt tot het door TIG Sports mede-bedachte, Huis van Oranje. Op de dagen dat Oranje moest spelen, onderkomen voor voetbalfans. TIG Sports nam hier de logistieke operatie voor zijn rekening. En dat was nogal een operatie; maar liefst 55.000 voetballiefhebbers konden hier samenkomen om in een feestelijke oranjesfeer, op megaschermen, met commentaar van Jack van Gelder, Evert ten Napel en scheidsrechter Bas Nijhuis te kijken naar het Nederlands elftal.
Niels Markensteijn, managing partner van TIG Sports kijkt tevreden terug op de Arena-werkplek. ‘Het was voor de eerste keer dat wij hier een evenement organiseerden en het beviel goed. Het was wel een beetje apart, WK kijken organiseren in de winter, in de kou, maar het dak kon dicht, dus het was goed te doen. Verder waren alle faciliteiten als aparte ruimtes, stroom, en verwarming, die we nodig hadden om te kunnen werken, aanwezig.’
‘We zitten ook regelmatig op plekken waar niks is, zoals bij de KLM Open. Daar moeten we zelf onze werkplekken bouwen en werken we in tenten en cabins. Dat wordt overigens wel steeds moeilijker. Vroeger konden we ons tijdelijke onderkomen overal opzetten, tegenwoordig hebben we te maken met meer procedures en worden er, als je in een Natura2000-gebied je werkdorp wilt opbouwen, stikstofberekeningen gemaakt. Stoot je daar teveel stikstof uit, moet je je werkgebied verplaatsen.’
De meest bijzondere werkplek voor Markensteijn is op afstand die in Zandvoort, tijdens de Grand Prix, boven de pitstraat. ‘Daar zaten we eerste rij, heel dicht bij het spektakel, dat is zeker niet altijd het geval.’
En wat wordt de volgende? Markensteijn: 'In januari organiseren we het Tata Steel Schaaktoernooi en bouwen we een sporthal in Wijk aan Zee om tot het Wimbledon van het schaken. Het wordt de 85e, dus daar ligt al een stevig draaiboek voor klaar.
Heeft Markensteijn nog wensen? ‘Tuurlijk, die zijn er altijd. Het zou natuurlijk geweldig zijn als wij een keer een Olympische Spelen hier in Nederland zouden mogen mee-organiseren, maar als ik kijk naar het meest haalbare, dan zou ik heel graag helpen met het organiseren van het beachvolleyballen tijdens de Olympische Spelen in 2024 in Parijs. Werken onder de Eiffeltoren. Veel mooier wordt het niet.’
Lees ook
- Merkstrategie De Werkplek: Het heilige huis van Jopen
- Merkstrategie Werkplek - De Inktpot van Prorail: Duurzaam avant la lettre
- Bureaus Wereldplek in Werelderfgoed. Het is prettig werken in het belangrijkste monument van Rotterdam
- Merkstrategie De Werkplek: Rijksmonument Duvelhok biedt licht en transparantie
- Merkstrategie De Werkplek: Het heilige huis van Jopen