Premium

Counter Collective biedt bruisende werkplek aan de Zaan

In het historische fabriekscomplex van Verkade waar ooit koekjes werden gebakken en chocoladerepen werden gemaakt wordt nu content gecreëerd

Raymond Bresching
Beeld: Marijn Scheeres

In het historische fabriekscomplex van Verkade aan de Westzijde in Zaandam werden ooit koekjes gebakken en chocoladerepen gemaakt. Nu is dit rijksmonument een populaire ontmoetings- en werkplek aan de Zaan. Zo ook onderkomen van storytelling- en communicatiebureau Counter Collective. Raymond Bresching, mede-eigenaar van dit Zaanse bureau is trots op ‘zijn’ stek. 

‘Deze oude Verkadefabriek bestaat al bijna 140 jaar’, vertelt Bresching. ‘Het was ooit een fabriekscomplex dat begon als bakkerij, gebouwd in 1886 en uiteindelijk is doorgegroeid als fabriek. In 2004 is gestart met de transformatie tot multifunctioneel gebouw, toegankelijk voor iedereen. Naast een aantal creatieve bureaus, biedt dit pand ook onderdak aan culturele en creatieve Zaanse instellingen, is er een foodcourt en er is leuke horeca. Kortom, een perfecte locatie, er gebeurt hier altijd wat.’

countercollective

‘Voordat we dit pand betrokken, zaten we in een oud schoolgebouw. Ook erg sfeervol en authentiek, maar met veel eenpitters en de schuldhulpverlening. Niet echt een geschikte plek om klanten te ontvangen en daarnaast werd het ook te klein. We begonnen met vier mensen en zijn inmiddels met twaalf. We wilden graag in de Zaanstreek blijven, hoewel Noord ook een optie was. Maar dan zouden we het zoveelste bureau daar zijn. Laten we lekker Zaans blijven, dachten we. Was mijn compagnon Barry, als echte ambassadeur van de Zaanstreek, ook wel blij mee.’

countercollective

De ruimte van Counter Collective is verdeeld in een aantal met elkaar verbonden, lichte ruimtes met hoge plafonds en veel dakramen. De sfeer is, ondanks het feit dat er overal bureaus staan, huiselijk. Bresching: ‘Dat was ook wel onze bedoeling. Men moet zich hier gelijk thuisvoelen en het moet een plek zijn, waar je makkelijk borrels en mini-events kunt organiseren. Dat is gelukt, het is hier prima borrelen. Het ‘huiskamerdeel’ bij de keuken, leent zich daar prima voor. Hier starten we ook altijd onze maandagochtend-Weekly.

Verder organiseren wij hier eens in de zoveel tijd onze MarCom075, een kennis- en netwerk meetup voor marketeers en communicatieprofessionals die sessies over een onderwerp op het gebied van branding, communicatie, contentmarketing, design, media en storytelling kunnen bijwonen. Als we de stoelen uit de grote ruimte verplaatsen naar de gang, die ruim genoeg is, dan kunnen we hier makkelijk veertig mensen kwijt.’

countercollective

Bresching onderstreept nog eens hoe belangrijk een sfeervolle plek voor hem en voor zijn bedrijf is. ‘Sowieso is het nu, gezien de krapte op de arbeidsmarkt, heel belangrijk om mensen een mooie plek te bieden. Daarnaast vind ik het persoonlijk ook heel belangrijk om in een prettige ruimte te werken, liefst zo authentiek mogelijk. Ik heb bij veel grote organisaties als Randstad en Brunel gewerkt waar je in een kantoortuin zat op een ongezellig bedrijventerrein. Ik werd daar niet echt vrolijk van, dus wist dat als ik een eigen bureau zou starten, het op een  locatie moest zijn waar iets gebeurt en waar je graag wilt zijn. Dat is goed gelukt, durf ik wel te zeggen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie