Overslaan en naar de inhoud gaan

Young Logeion-voorzitter Esther Durenkamp: 'Het communicatievak zit mij als gegoten'

TALENT SPOTTING | Als communicatie-adviseur bij de Rotterdamse Ombudsman gaat Durenkamp vol de strijd aan tegen de 'lokettenjungle'.
Esther Durenkamp
Esther Durenkamp

Het communicatievak zit Esther Durenkamp als gegoten. Zowel in haar rol als voorzitter van Young Logeion het platform voor jonge communicatieprofessionals onder de 30 jaar, als in haar functie als communicatie-adviseur bij de Ombudsman in Rotterdam-Rijnmond.

related partner content for mobile comes here

Wat zijn jouw taken voor Young Logeion? ‘Het is een van de doelen van Logeion om de jonge professionals-tak meer bij hun bezigheden te betrekken. Ik zie het als mijn taak om die verbinding en samenwerking, die er tijdens corona bijna helemaal niet meer was, te verbeteren want je kunt natuurlijk veel van elkaar leren. Daarnaast vind ik alles wat bij een klassieke voorzittersrol hoort erg interessant; het coördineren, vergaderen … en ik vind het leuk om mensen te coachen. Het  was een van mijn ambities om dit ook in deze rol te gaan oppakken.'

Vorig jaar startte Durenkamp voor de Ombudsman in de gemeente Rotterdam-Rijnmond als communicatie-adviseur bij Ombudsvrouw Marianne van den Anker. Was het altijd al een wens om de communicatie in te gaan? ‘Nee, eigenlijk niet. Ik wilde verloskundige worden, daar had ik  mijn Havo-pakket ook helemaal op ingericht. Ik wilde dus een opleiding in de gezondheidszorg doen, maar werd uitgeloot. Via mijn beste vriend kwam ik uiteindelijk terecht bij de studie Communicatie van de Hogeschool Inholland.

Design thinking

Met haar scriptie over design-thinking gooide ze hoge ogen en viel ze op bij zowel Logeion als bij de Ombudsman. Durenkamp: ‘Design thinking is een methode die gebruikt wordt om complexe problemen op te lossen. Het draait heel erg om het begrijpen van de mensen voor wie een product of dienst ontwikkeld wordt. Dat klinkt logisch, maar dat is het helaas nog niet altijd. In de praktijk zitten patronen en aannames in de weg en vinden we het moeilijk om echt naar de behoeften van de doelgroep te kijken. Design thinking wordt ook wel outside the box-thinking genoemd en doet een beroep op creativiteit. Dit ligt mij heel erg.'

Lokettenjungle

Het klinkt als een baan waar je nooit meer weggaat? ‘Ik krijg hier de kans alles, met een relatief klein team, from scratch op te bouwen en om mijn creativiteit aan te spreken. Hoe en waar gaan we mensen bereiken? Ik krijg daar veel ruimte voor en in die zin ook veel verantwoordelijkheid. Best spannend, maar dat maakt me alleen maar daadkrachtiger. Het lijkt mij leuk om ooit nog eens een team te leiden en te coachen, nog meer bezig te zijn met de strategie, maar voorlopig zit ik hier helemaal op mijn plek.’

Lokettenjungle

Vlak na het afronden van haar studie, startte Durenkamp bij het instituut Ombudsman Rotterdam-Rijnmond een onafhankelijke ‘special’ van de gemeente die klachten over de gemeente behandelt. Durenkamp: ‘Wat leuk is aan deze communicatiefunctie is dat die helemaal nieuw is, wat eigenlijk vreemd is, want mensen moeten weten wat de Ombudsman doet en hoe je bij ons komt. De huidige Ombudsvrouw heeft dit gelukkig tot een van haar speerpunten gemaakt. Zeker in Rotterdam heb je te maken met veel kwetsbare doelgroepen, taalarme of digitaal minder vaardige mensen, die echt door de bomen het bos niet meer zien. Wij hebben het dan ook onze kernmissie gemaakt om één plek, één ingang te creëren van waaruit mensen naar de juiste instantie worden gestuurd. Kortom: weg met de ‘Lokettenjungle’ en dus is er veel werk aan de winkel qua communicatie.’

From scratch

Het klinkt als een baan waar je nooit meer weggaat? ‘Ik krijg hier de kans alles, met een relatief klein team, from scratch op te bouwen en om mijn creativiteit aan te spreken. Hoe en waar gaan we mensen bereiken? Ik krijg daar veel ruimte voor en die zin ook veel verantwoordelijkheid. Best spannend, maar dat maakt me alleen maar daadkrachtiger. Het lijkt me leuk om ooit nog eens een team te leiden en te coachen, nog meer bezig te zijn met de strategie, maar voorlopig zit ik hier helemaal op mijn plek.’

Esther Durenkamp is pas anderhalf jaar werkzaam in de communicatie, maar deed tijdens en naast haar opleiding al veel ervaring op in het vakgebied. Zo was ze verantwoordelijk voor de social media van diverse Nederlandse supermarkten, werkte ze op de redactie en marketingafdeling van een trouwmagazine én was ze betrokken bij onderwijsinnovatieprojecten van Hogeschool Inholland. Ze is afgestudeerd met een onderzoek op basis van Design Thinking en probeert de relevantie van deze oplossingsgerichte methode verder te implementeren in het vak. 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in