Olivier Koning vertrekt bij Being There als managing director en partner. Koning stond sinds 2012 aan het roer van het Amsterdamse reclamebureau, dat hij per 1 april aanstaande verlaat.
Zijn taken worden voorlopig waargenomen door strategy director Robrecht Stoekenbroek. Edward Stolze (oprichter) zegt dat Being There met Koning aan boord 'een breder profiel dan alleen een activatiebureau' heeft gekregen. Zo werkt het bureau, opgericht in 2001, met zo'n vijftien mensen voor een breed scala aan klanten als SIRE, Unox en RTL Nieuws. Stolze, grappend: 'Hopelijk zien we Olivier ooit nog terug als klant van Being There.'
Verandering voelt goed
Koning licht toe dat hij met veel plezier elf jaar voor Being There heeft gewerkt, het had overigens ook 'zomaar 15 jaar kunnen worden', maar er zijn momenten dat verandering goed voelt en dan moet je daarop handelen, zegt hij. 'Dit is zo'n moment.'
Hij kijkt uit naar een nieuwe functie waarin creativiteit, ondernemerschap en 'de mens' samenkomen. 'Mijn hart ligt nog steeds in de creatieve industrie, maar ik ga ook breder kijken. Ik bloei helemaal op van mooie hotels, zo overnachtte ik laatst in familiehotel Mama Shelter, daar zou ik wel een commerciële of -marketingfunctie willen vervullen.' Ook zou hij als docent 'iets willen teruggeven', bijvoorbeeld op een hogeschool over creatief ondernemen. ‘Het lijkt me leuk om de kennis die ik heb opgedaan in de bureauwereld over te dragen aan de nieuwe generatie.'
Genadeloos over leeftijd
En als hij toch ‘de reclame’ trouw blijft? ‘Ik hou van kleine, onafhankelijke bureaus die echt goed werk maken, dat past me beter dan de anonimiteit van een groot reclameconcern. Wat ik wel voor me zie, is om als oude vos met de jonge generatie samen te werken, bij een productiehuis of social bureau. Ook vind ik de fusie van Qontent Matters en Epidemie interessant, evenals Happiness dat nu in Nederland gevestigd is. Zij mogen altijd bellen.’ Maar, zegt de 54-jarige Koning, de reclame is bepaald geen duurzame branche. 'We zijn genadeloos als het aankomt op leeftijd. Het moet allemaal jong en snel, er is een hyperfocus op millennials. Als vijftigplusser ben je al gauw niet meer relevant, en dat is geen goede ontwikkeling. Terwijl, in bijvoorbeeld de advocatuur, worden senioren met open armen ontvangen. Waarom niet in de creatieve industrie? Het beste werk wordt toch niet gemaakt door twintigers? Daar is evengoed ervaring voor nodig.’
Amstel-pitch
Gevraagd naar zijn hoogtepunt van elf jaar Being There, noemt Koning het winnen van de Amstel-pitch. Het bureau won in 2014 de pitch van gerenommeerde bureaus als Etcetera en Joe Public. Koning: ‘Overigens is de campagne die we voor ogen hadden niet helemaal van de grond gekomen, het paste niet in het zogenoemde Hollywood-model van moederbedrijf Heineken. Maar het winnen van die pitch zag ik als onze doorbraak, omdat we ineens met de grote jongens meededen.’ (Later koos Amstel voor Indie als bureau, tegenwoordig werkt het biermerk samen met Alfred.)
Ook noemt Koning de veerkracht die ‘zijn’ bureau in de coronaperiode heeft laten zien. 'We zaten, net als veel andere bureaus, in de hoek waar de klappen vielen. Zo is een grote klant als Kras Reizen door de crisis gesneuveld, wat voor ons weer consequenties had. Maar verder hebben we geen klant verloren. En alle mensen hebben we weten te behouden. Daar ben ik trots op.'
Lees ook: Dick van der Lecq vertrekt bij DDB/180: 'Terug naar de fabrieksinstellingen'