Zweedse organisatie voor persvrijheid hackt Google Maps

In de digitale wereld worden reclameboodschappen op billboards vervangen door kritische quotes over wereldleiders.

Met project ‘Billboards Beyond Borders’ vraagt de Zweedse tak van actiegroep Reporters Without Borders aandacht voor internationale persvrijheid. De organisatie gaat aan de haal met foto’s van billboards op Google Maps, meldt magazine Adweek.

Reclamebureau Åkestam Holst zet persvrijheid letterlijk op de kaart. Het bureau verving reclameboodschappen op billboards in Google Street View door kritische uitspraken over wereldleiders. Op Times Square (New York) zie je bijvoorbeeld een quote van een journalist die geblokkeerd werd op Twitter door president Donald Trump. Dit is een van de minst schokkende voorbeelden: er zijn ook billboards met uitspraken van journalisten die opgepakt of zelfs geëxecuteerd zijn.

Beleid van Google

Adweek vroeg de organisatie om een reactie. Voorzitter Jonathan Lundqvist (Reporters Without Borders Sweden): ‘Op deze manier willen we de gecensureerde boodschappen van journalisten toch onder de aandacht brengen. De uitspraken zijn nu waar ze horen: in metershoge letters op publieke plaatsen in het centrum van de landen zonder persvrijheid. Vrijheid van meningsuiting is niet te stoppen.’  

De actie gaat trouwens wel in tegen de regels van Google. In het fotobeleid van Google Maps staat dat je geen nepfoto’s mag uploaden. Veel quotes zijn nu daarom inmiddels verwijderd. Dat vindt Lundqvist niet erg, want het voornaamste doel was aandacht vragen voor het probleem.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie