Vandaag lanceert het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) de vernieuwde Bob-publiekscampagne 'Top, jij blijft Bob'. De campagne is ontwikkeld door reclamebureau Roorda, dat al jarenlang met Bob samenwerkt.
Met de langlopende Bob-campagne ('bewust onbeschonken bestuurder') probeert de overheid sinds 2001 het aantal verkeersongelukken vanwege alcoholgebruik te verminderen. De overheid en Roorda mochten met de campagne in de loop der jaren veel prijzen ontvangen, waaronder een SAN Consistent Accent in 2020.
Marije Slagboom, campagnemanager bij IenW: 'Alcoholgebruik is de reden van 12 tot 23% van de verkeersongevallen en -slachtoffers in Nederland. Jaarlijks gaat het om 82 tot 157 mensenlevens. Het is daarom hoog tijd om de campagne een nieuwe boost te geven en Bob onder de aandacht te brengen met een nieuwe strategie.'
Bob in het zonnetje
In de campagne neemt Bob een nieuwe afslag. Waar eerdere campagnes draaiden om het maken en uitspreken van de Bob-afspraak, is de boodschap nu vooral om vol te houden. Daarom zien we Bob voor het eerst met een biertje (!) in de hand, dat ergens geparkeerd wordt om toch Bob te blijven. Joeri Jansen van Roorda: 'In de campagne zetten we alle Bob's in het zonnetje die ondanks aangereikte rondjes zich toch aan hun afspraak houden. Die standvastige Bob's zijn helemaal top!'
Ook zijn de welbekende gele Bob-letters vervangen door 'Top'. 'Het logo is inmiddels zo wijdverbreid bekend, dat zelfs wanneer we de tekst veranderen, iedereen nog steeds het Bob-logo zal herkennen', meent Jansen.
De campagne (productie: HolyFools) wordt uitgerold in twee tv-commercials, twee radiospots, online video, outdoor en in de bioscoop.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!