Waarom zijn sommige sneakers zo duur? Vroeg retailketen Zeeman zich af. De winkel ging op onderzoek uit en ontwikkelt twee soorten sneakers: een dure en een goedkope versie. Allebei goede stappers, maar met een groot prijsverschil. Met de campagne, gemaakt door Persuade Brand Interaction, wil Zeeman laten zien dat kwalitatieve sportschoenen helemaal niet duur hoeven te zijn.
Gehypte campagne
De prijzige schoenen (genaamd Hybrid Z) kosten 200 euro. Voor de productie en campagne gaat Zeeman hetzelfde te werk als high-end modemerken. De keten ontwikkelt een opvallend ontwerp en brengt slechts 500 stuks op de markt. Voor de campagne schakelt het merk influencers in (Lizzy van der Ligt, Yuki Kempees en Sanne Poeze).
Het goedkope model heet Basic Z en ontwikkelt Zeeman volgens zijn eigen werkwijze. Het maakt een eenvoudig ontwerp met basismaterialen. De sneakers zijn slechts 12,99 euro en Zeeman produceert in totaal 20 duizend stuks. Voor de sportschoen zet de textielsuper geen dure reclame in, maar alleen één duidelijke productfoto.
Protest
Zeeman maakt de schoenen uit protest tegen overdreven dure merken. Op deze website geeft de winkel uitleg over hoe de prijzen zijn opgebouwd, en waar je precies voor betaalt.
Het is niet de eerste keer dat de Zeeman met zo’n actie komt. Eerder maakte de winkel een bruidsjurk voor slechts 29,99 euro.
Verkrijgbaarheid
De Hybrid Z is vanaf 2 juni drie dagen lang verkrijgbaar in een Amsterdamse pop-up store (Hobbemastraat 3). Online kunnen consumenten ze kopen via een zogenaamde raffle (verloting). De Basic Z sneaker is vanaf 2 juni te koop in de winkels en online.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Of worden de schoenen wel op een eerlijke manier vervaardigd en met duurzame materialen? Waarom zie ik daar dan niks over in de campagne?
Een goedkoop product maken is in deze tijd nou juist geen kunstje meer, kijk maar naar Primark.
I'm not impressed.