Overslaan en naar de inhoud gaan

To infinity… and beyond! Vijf merken die een snufje Pixar aan hun commercials toevoegden.

Enzo's Monthly Motion #17: animation
Enzo's Monthly Motion #17: animation
Enzo's Monthly Motion #17: animation

Als je de naam Pixar laat vallen, verschijnt op bijna ieders gezicht een glimlach. Pixar is topengagement. Deze maand vijf merken die je (voor eventjes) betoveren met een sprankeltje Pixar dust

related partner content for mobile comes here

1. Het warme gevoel

Pixar staat garant voor sentiment en… een happy end! Geen verkeerd gevoel om aan je merk te plakken...

Van plot tot climax in zestig seconden. De ervaren Nexus directors Alan Smith en Adam Foulkes leveren McVities een warm verhaal dat je bijblijft tot aan de supermarktschappen. Concept van Grey London.

2. Van boring naar boeiend

Termen als AI en blockchain hebben mijn aandacht. In commerciële uitingen word ik alleen wel vaak teleurgesteld; veel geblaat en weinig wol. Dus toen ik IBM’s infomercial aanklikte, vermoedde ik weinig diepgang. Maar dat pakte anders uit. De ge-Pixarde show host bracht mij vanaf de eerste seconde in het verhaal. En eerlijk is eerlijk: ik heb geboeid gekeken en geluisterd.

Met een mierzoet einde is de video overduidelijk gericht op de Amerikaanse markt en van script tot soundtrack voorzien door MediaMonks.

3. Kinderlijk eenvoudig

Kinderen kunnen zich treffend uitdrukken én zijn goudeerlijk. Het is een bekend Pixar-trucje: neem een underdog-vermomd-als-lief-uitziend-en-onmiskenbaar-slim-kind-dat-het-opneemt-tegen-de-grote-soms-wat-boze-buitenwereld en je hebt gegarandeerd de aandacht en sympathie van je publiek te pakken. Dat had Smarty slim gezien.

Voor kinderen gelden de wetten van de gevestigde orde niet. De Britse prijsvechter Smarty levert waar niemand meer naar durfde te vragen en verpakt het nog lekker ook. Concept van Wieden+Kennedy, uitgevoerd door Art&Graft.

4. Zware onderwerpen luchtig verpakt

Met Up! maakte Pixar thema’s als eenzaamheid bespreekbaar. Het Nederlandse Novartis Pharma stelt mensen gerust rondom het thema hartfalen.

Het openingsshot is sterk, maar het verhaal snijdt geen hout. Het valt ook niet mee om dit in 30 seconden te stoppen met een duidelijke call to action. Het positieve wat ik er uit haal: Nederland is zeker niet te klein voor Pixar-level werk!

5. Voor de kleintjes

Je zou het bijna vergeten, maar soms zijn Pixar-achtige animaties gewoon voor kinderen... Correctie: óók voor kinderen. ☺

Pixar Planes eat your heart out! Het Utrechtse Colorbleed levert al vele jaren met succes pareltjes af. Storytelling en character development zit hen duidelijk in het bloed. Een slimme zet van KLM die hiermee jonge ouders helpt tijdens de vlucht en tegelijkertijd de kids bindt aan haar merk. Voor wie geen vlucht in het vooruitzicht heeft, kan hier de hele serie online bekijken.

 

Enzo Greco is Motion Director bij Born05.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in