Het is bijna vaste routine bij Wakker Dier; eerst een issue neerzetten met een brede campagne, dan voortzetten met een naming & shaming-tactiek. Zo ook nu weer met de ‘sloopmelk-campagne’. Wakker Dier komt in het geweer tegen het uitputten van koeien. Het gaat dan om koeien die geen keurmerk van de Dierenbescherming hebben (de bekende één, twee of drie sterren). Wakker Dier: ‘Een melkkoe kan van nature wel twintig jaar worden, maar gaat gemiddeld al rond haar zesde naar de slacht. Dan is ze op, uitgeput, gesloopt. De melk van zo’n koe noemen wij sloopmelk. En het is de hoogste tijd dat die verdwijnt uit de supermarkt.’ Eerder deze maand zagen we de commercial (full credits onderaan), die het issue breed op de kaart moest zetten:
Een bericht over die campagne leest u hier: https://www.adformatie.nl/campagnes/wakker-dier-strijdt-tegen-sloopmelk-nieuwe-campagne
Koevriendelijke zuivelaanbiedingen
In de volgende fase van de campagne, zet Wakker Dier op een rijtje hoeveel procent van de zuivelaanbiedingen (‘in de reclame’), koevriendelijk zijn. Behalve biologisch of met een Beter Leven Keurmerk (minimaal één ster), telt Wakker Dier plantaardige melk daar ook in mee. Wat blijkt? ‘Slechts 14 procent van de zuivelaanbiedingen zijn “koevriendelijk”.’ Om dit uit te zoeken, tuigde Wakker Dier de ‘zuivelmonitor’ op, waarin 35.617 zuivelaanbiedingen in 2023 onder de loep werden genomen.
Optimel
Wakker Dier stelt vast dat er opvallend veel met A-merken wordt gestunt en dat de aanbiedingen meestal voor sloopmelkproducten zijn. Wakker Dier keek naar de tien A-merken die het vaakst in de folder stonden. Van deze A-merken zijn Optimel, Melkunie en Danio volgens Wakker Dier de grootste boosdoeners. ‘Zij stuntten uitsluitend met sloopmelk.’ De positieve opvallers zijn het plantaardige merk Alpro (0 procent sloopmelk) en Arla (50 procent sloopmelk).
Wakker Dier denkt dat als supermarkten en A-merken vaker goede zuivel in de spotlight zetten, de vraag naar deze producten stijgt. Anne Hilhorst van Wakker Dier: ‘Supermarkten en A-merken sturen de vraag vanuit de consument. Daarmee hebben zij ook de macht om de boeren de goede kant op te sturen. We vragen ze daarom om vooral bio en plantaardige zuivel in het zonnetje te zetten!’
De factsheet die Wakker Dier over de zuivelaanbiedingen in 2023 maakte, is hier te bekijken.
NZO
Een woordvoerder van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO), laat in een kritische reactie op de berichtgeving op Adformatie weten dat melk die in Nederland geproduceerd wordt, geen sloopmelk is. NZO: 'De basis voor een goed niveau van dierenwelzijn en -gezondheid wordt geregeld in de KoeMonitor. Daarnaast doet meer dan 80 procent van de melkveehouders aan weidegang en moeten ze om melk te kunnen leveren voldoen aan strenge eisen van duurzaamheidsprogramma’s van hun zuivelonderneming.' De woordvoerder noemt de ondernemingen Arlagarden, Foqus Planet en Cono’s Caring Dairy, etc.). In die programma’s speelt dierenwelzijn volgens haar een grote rol. En ze wijst op de Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal, waarin de categorie 'zuivel' tien keurmerken te tellen zijn. Waarom telt Wakker Dier keurmerken als 'On the way to PlanetProof', 'Beter voor Koe, Natuur en Boer' en 'Weidemelk' niet mee?
Wakker Dier stelt in een reactie dat het een ondergrens trekt wat betreft dierenwelzijn bij vier van de vijf punten. Keurmerken die lager scoren, telt de NGO niet mee. Wakker Dier: 'Zo krijgen biologisch en Beter Leven 1 ster beide een score van 4 uit 5. On the way to PlanetProof en Beter voor boer, natuur en koe krijgen elk 3 uit 5 punten. En Weidemelk zelfs slechts 2 uit 5. Dus ook volgens de keurmerkenwijzer is het dierenwelzijn bij deze laatste keurmerken lager dan bij Beter Leven. Wij trekken de ondergrens bij vier uit vijf punten. Dan kun je spreken van een échte verbetering voor de koe.'