Overslaan en naar de inhoud gaan

Extinction Rebellion verstoort opening Frans Hals-tentoonstelling wegens sponsorrelatie met ING

De klimaatbeweging eist dat het Rijksmuseum de sponsorrelatie met ING per direct verbreekt.
De Vrolijke Drinker - Frans Hals
De Vrolijke Drinker - Frans Hals
© Shutterstock
De Vrolijke Drinker - Frans Hals
De Vrolijke Drinker - Frans Hals
© Shutterstock

ING - en nu ook ING-beneficiƫnt Rijksmuseum - wordt verder onder druk gezet vanwege investeringen in fossiele energie. Extinction Rebellion heeft tijdens de opening van de Frans Hals-tentoonstelling in het Rijksmuseum in Amsterdam namelijk actie gevoerd door met bewerkte schilderijen voor kunstwerken te staan.

related partner content for mobile comes here

De klimaatbeweging eist dat het Rijksmuseum de sponsorrelatie met ING per direct verbreekt. Als gevolg van de actie moest aanwezig publiek de zalen waarin actie werd gevoerd even verlaten.

XR vindt dat het Rijksmuseum door de sponsorrelatie haar goede imago laat misbruiken 'door ING, de grootste Nederlandse financierder van de klimaat- en ecologische crisis'. De actie, die tegelijkertijd in elke zaal zo'n vijf minuten duurde, zorgde voor verbolgen reacties van een aantal bezoekers.

Een van de actievoerders, die haar rede oplas naast het schilderij van Frans Hals, begrijpt dat de korte actie mensen heeft gestoord. 'Dat is het idee achter een disruptieve actie.'

Eerder kondigde Milieudefensie al aan dat het ING voor de rechter gaat brengen in een nieuwe klimaatzaak. Recent lanceerde de NGO daartoe ook een nieuwe publiekscampagne om steun en leden te verwerven.

Bron: ANP

Lees hier een interview met Donald Pols, directeur van Milieudefensie, waarin hij betoogt dat de klimaatzaak van Milieudefensie een steun in de rug is voor ING-topman Steven van Rijswijk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in