Overslaan en naar de inhoud gaan

0.0 van Amstel, Heineken en Hertog Jan favoriet alternatief tijdens ‘Dry January’

Iedereen had de mond weer vol van Dry January, maar hoeveel mensen deden er eigenlijk aan mee?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het is nog maar zo’n tien jaar geleden dat het concept ‘Dry January’ ontstond en wel in het Verenigd Koninkrijk. Het begon als een campagne van de liefdadigheidsorganisatie Alcohol Change UK, die mensen aanmoedigt om gedurende de maand januari geen alcohol te drinken als een manier om hun alcoholgebruik te heroverwegen en gezondere gewoonten aan te moedigen. In de jaren daarna – en sinds 2014 een geregistreerd handelsmerk van Alcohol Change UK, verspreidde de droge maand zich naar andere landen, waaronder Nederland.

related partner content for mobile comes here

Heeft u deelgenomen aan dry january?

Ja  25%
Nee                       75%

In 2024 deed een kwart van de Nederlanders mee aan Dry January. De belangrijkste reden om mee te doen is dat mensen minder willen gaan drinken en Dry January ze een goede start lijkt. Iets minder dan een derde zegt zijn of haar lichaam een reset te willen geven (ontgiften), een kwart wil afvallen en een vijfde geeft als reden: ‘Ik drink (iets) te veel alcohol’. Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=510) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI. Maar naar welke alternatieven grijpen deze consumenten die tijdelijk van de blauwe knoop zijn eigenlijk?

Waarom heeft u deelgenomen aan Dry January?

Wil minder drinken, Dry January lijkt mij goede start      45%
Om mijn lichaam een reset te geven (te ontgiften)  31%
Om af te vallen  25%
Omdat ik (iets) te veel alcohol drink  20%
Om meer bewust te worden van mijn drinkgewoontes    17%
Om geld in te zamelen voor een goed doel   9%
Een andere reden namelijk…   10%

‘Ik drink niet’

Voordat we op zoek gaan naar de gezochte alternatieven, eerst maar even de niet-deelnemers. Wat zijn hun overwegingen? Nou, iets meer dan de helft doet niet mee omdat ze zichzelf niet zien als iemand die teveel drinkt (op de redactie van Adformatie wordt dat gezien als ‘in denial’, maar daar is mogelijk sprake van projectie). Een vijfde van de mensen ziet er het nut niet van in, terwijl slechts 3 procent niet meedoet omdat ze het toch niet zullen volhouden. Van de 26 procent die antwoord geeft met ‘anders, namelijk…’ geeft het leeuwendeel aan dat het niet of nauwelijks alcohol drinkt.

Ik heb niet deelgenomen aan dry january omdat ik

Mezelf niet zie als iemand die te veel drinkt   52%
Het nut er niet van inzie  21%
Het toch niet volhoud 3%
Liever aan dry february doe   2%
Anders, namelijk… 26%
Weet niet         6%

 

Bier, wijn, cocktails, was het maar februari

Voor een aantal deelnemers is Dry January best een opgave. Zij gaan in de eerste maand van het jaar dan ook op zoek naar een alternatief voor alcohol. Het vaakst genoemd is alcoholvrij bier (bijna vier van de tien), gevolgd door standaard niet-alcoholische dranken zoals frisdrank, thee en koffie, alcoholvrije wijn en alcoholvrije cocktails.

Tijdens dry january drink ik vaak (of vaker dan anders)

Alcoholvrij bier      37%
Standaard niet-alcoholische dranken (zoals frisdrank, thee, koffie)     32%
Alcoholvrije wijn       26%
Alcoholvrije cocktails ('mocktails')     23%
Ik drink geen alcoholvrije alternatieven    20%
Ander alternatief 5%

 

Nul-punt-nul

0.0-bier dus fier bovenaan (‘doe maar een nul punt nulletje’) en de vervolgvraag luidt logischerwijs, welke merken zijn het meest in trek? De grote merken natuurlijk. De top drie – dicht bij elkaar – bestaat uit Amstel, Heineken en Hertog Jan.

Ik drink het liefst alcoholvrij bier van

Amstel 11%
Heineken 11%
Hertog Jan   10%
Grolsch                                    6%
Brand  3%
Een ander merk  8%
Ik drink geen alcoholvrij bier     51%

Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel

In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Henri Reuchlin

Boeiend onderzoek. Maar om het goed te kunnen plaatsen, wat moet ik verstaan onder 'de Nederlanders' in de zin "In 2024 deed een kwart van de Nederlanders mee aan Dry January."? Zijn dit alle Nederlanders (ook minderjarigen), zitten er mensen tussen die toch al niet drinken of gaat het om de helft van de Nederlanders die in de rest van het jaar wel drinken? En hoeveel van die kwart hebben het de hele maand volgehouden?

Roderick Mirande

Hi Henri, dank voor je uitstekende vragen. Ik heb niet overal een antwoord op, maar:
Het onderzoek is uitgevoerd onder Nederlanders 18+
Meedoen aan Dry Jan betekent dat je normaal gesproken wél alcohol drinkt (zie ook de verduidelijkende info aan mensen die NIET meedoen (veel mensen daarvan drinken al niet of nauwelijks)
Hoeveel mensen het hebben volgehouden hebben we NIET uitgevraagd. Goed idee voor de volgende keer.
We spinnen niet ALLE uitkomsten uit het onderzoek uit, maar ik kan als extra nog meegeven dat jongeren (18-35) bovengemiddeld vaak meedoen aan DJ en ouderen (56+) bovengemiddeld weinig. Mensen in de grote steden doen vaker mee met DJ, en de mensen die in het oosten van Nederland wonen relatief minder.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Hartelijke, alcoholloze groet (want zelf doe ik Dry Feb/March),
Roderick Mirande - redactie Adformatie

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in