0.0 van Amstel, Heineken en Hertog Jan favoriet alternatief tijdens ‘Dry January’


Het is nog maar zo’n tien jaar geleden dat het concept ‘Dry January’ ontstond en wel in het Verenigd Koninkrijk. Het begon als een campagne van de liefdadigheidsorganisatie Alcohol Change UK, die mensen aanmoedigt om gedurende de maand januari geen alcohol te drinken als een manier om hun alcoholgebruik te heroverwegen en gezondere gewoonten aan te moedigen. In de jaren daarna – en sinds 2014 een geregistreerd handelsmerk van Alcohol Change UK, verspreidde de droge maand zich naar andere landen, waaronder Nederland.
Heeft u deelgenomen aan dry january?
Ja | 25% |
Nee | 75% |
In 2024 deed een kwart van de Nederlanders mee aan Dry January. De belangrijkste reden om mee te doen is dat mensen minder willen gaan drinken en Dry January ze een goede start lijkt. Iets minder dan een derde zegt zijn of haar lichaam een reset te willen geven (ontgiften), een kwart wil afvallen en een vijfde geeft als reden: ‘Ik drink (iets) te veel alcohol’. Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=510) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI. Maar naar welke alternatieven grijpen deze consumenten die tijdelijk van de blauwe knoop zijn eigenlijk?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWaarom heeft u deelgenomen aan Dry January?
Wil minder drinken, Dry January lijkt mij goede start | 45% |
Om mijn lichaam een reset te geven (te ontgiften) | 31% |
Om af te vallen | 25% |
Omdat ik (iets) te veel alcohol drink | 20% |
Om meer bewust te worden van mijn drinkgewoontes | 17% |
Om geld in te zamelen voor een goed doel | 9% |
Een andere reden namelijk… | 10% |
‘Ik drink niet’
Voordat we op zoek gaan naar de gezochte alternatieven, eerst maar even de niet-deelnemers. Wat zijn hun overwegingen? Nou, iets meer dan de helft doet niet mee omdat ze zichzelf niet zien als iemand die teveel drinkt (op de redactie van Adformatie wordt dat gezien als ‘in denial’, maar daar is mogelijk sprake van projectie). Een vijfde van de mensen ziet er het nut niet van in, terwijl slechts 3 procent niet meedoet omdat ze het toch niet zullen volhouden. Van de 26 procent die antwoord geeft met ‘anders, namelijk…’ geeft het leeuwendeel aan dat het niet of nauwelijks alcohol drinkt.
Ik heb niet deelgenomen aan dry january omdat ik
Mezelf niet zie als iemand die te veel drinkt | 52% |
Het nut er niet van inzie | 21% |
Het toch niet volhoud | 3% |
Liever aan dry february doe | 2% |
Anders, namelijk… | 26% |
Weet niet | 6% |
Bier, wijn, cocktails, was het maar februari
Voor een aantal deelnemers is Dry January best een opgave. Zij gaan in de eerste maand van het jaar dan ook op zoek naar een alternatief voor alcohol. Het vaakst genoemd is alcoholvrij bier (bijna vier van de tien), gevolgd door standaard niet-alcoholische dranken zoals frisdrank, thee en koffie, alcoholvrije wijn en alcoholvrije cocktails.
Tijdens dry january drink ik vaak (of vaker dan anders)
Alcoholvrij bier | 37% |
Standaard niet-alcoholische dranken (zoals frisdrank, thee, koffie) | 32% |
Alcoholvrije wijn | 26% |
Alcoholvrije cocktails ('mocktails') | 23% |
Ik drink geen alcoholvrije alternatieven | 20% |
Ander alternatief | 5% |
Nul-punt-nul
0.0-bier dus fier bovenaan (‘doe maar een nul punt nulletje’) en de vervolgvraag luidt logischerwijs, welke merken zijn het meest in trek? De grote merken natuurlijk. De top drie – dicht bij elkaar – bestaat uit Amstel, Heineken en Hertog Jan.
Ik drink het liefst alcoholvrij bier van
Amstel | 11% |
Heineken | 11% |
Hertog Jan | 10% |
Grolsch | 6% |
Brand | 3% |
Een ander merk | 8% |
Ik drink geen alcoholvrij bier | 51% |
Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel
In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidBoeiend onderzoek. Maar om het goed te kunnen plaatsen, wat moet ik verstaan onder 'de Nederlanders' in de zin "In 2024 deed een kwart van de Nederlanders mee aan Dry January."? Zijn dit alle Nederlanders (ook minderjarigen), zitten er mensen tussen die toch al niet drinken of gaat het om de helft van de Nederlanders die in de rest van het jaar wel drinken? En hoeveel van die kwart hebben het de hele maand volgehouden?
Hi Henri, dank voor je uitstekende vragen. Ik heb niet overal een antwoord op, maar:
Het onderzoek is uitgevoerd onder Nederlanders 18+
Meedoen aan Dry Jan betekent dat je normaal gesproken wél alcohol drinkt (zie ook de verduidelijkende info aan mensen die NIET meedoen (veel mensen daarvan drinken al niet of nauwelijks)
Hoeveel mensen het hebben volgehouden hebben we NIET uitgevraagd. Goed idee voor de volgende keer.
We spinnen niet ALLE uitkomsten uit het onderzoek uit, maar ik kan als extra nog meegeven dat jongeren (18-35) bovengemiddeld vaak meedoen aan DJ en ouderen (56+) bovengemiddeld weinig. Mensen in de grote steden doen vaker mee met DJ, en de mensen die in het oosten van Nederland wonen relatief minder.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Hartelijke, alcoholloze groet (want zelf doe ik Dry Feb/March),
Roderick Mirande - redactie Adformatie