VPRO lanceert zijn eerste merkcampagne die ontwikkeld is door Herc, sinds november het creatief bureau van de publieke omroep. De merkcampagne wil een jongere en meer diverse generatie bereiken, die nog is opgegroeid met radio en televisie maar steeds meer online kijkt en luistert. Het thema van de campagne is 'Breinvoer' en leunt op artistieke kunst van de Britse kunstenaar Mrs Luvaluva.
'Onorthodoxe denkrichtingen'
Die kunst omvat een combinatie van CGI-animatie (op de computer ontwikkelde beelden), 3D-printing, schilderen en boetseerwerk. Volgens VPRO en Herc is de kunst 'een moderne interpretatie van de tijdloze visuele wereld van de VPRO.' De Breinvoer-uitingen moeten duidelijk maken dat VPRO verschillende soorten originele content maakt, van eigen journalistiek en documentaires tot kinderprogramma's en grappige late-night-shows.
Sarah Sylbing, hoofdredacteur van de omroep, zegt: 'Wat de VPRO kenmerkt is dat we de grenzen opzoeken: we gaan graag naar het buitenland maar zoeken ook naar onbekende verhalen, nieuwe vertelvormen en onorthodoxe denkrichtingen. De campagne weet die typische VPRO-sfeer perfect te vangen.'
De campagne wordt uitgezet op tv, YouTube, DOOH (vier grote steden en 21 NS-stations), Facebook, Instagram, DPG display, podcast-advertising en radio-advertenties in eigen programmering.
Langere samenwerking
VPRO en Herc zeggen naast deze campagne ook samen te werken aan andere manieren om de omroep te laten communiceren rond programma's, partnerschappen en initiatieven voor de komende jaren.
Marc Oosterhout was betrokken bij de positionering van VPRO. Verantwoordelijk bij VPRO voor deze campagne waren Diederik Hoekstra, Joost Hosman, Anne-Miek van Uchelen, Hugo Blom, Sarah Sylbing en Lennart van der Meulen. De volledige creditlijst is hieronder te bekijken.
Bekijk de video hier.
Credits:
Herc
Executive Creative Director - Emilio de Haan en Rogier de Bruin
Managing Director - Clare Pickens
Creative Directors - David Diankanguila en Dimitri Denueville
Copywriter - Allard Jaspers en Rufus Ketting
Strategy Director - Maarten Nefkens
Strategist - Jhelisa Panfred
Client Director - Selen Kirkagac
Producer - Joze Rikken
Designer - Astrid Niari
Project Management - Sandra Blekemolen
Productie
Animator - MrsLuvaluva
Offline edit Joppo/ De Grot
Grading - Joppo/ De Grot
Music - Niels den Otter / Audentity
Voice Over - Daniëlle Zawadi
Marc Oosterhout 🙃