Overslaan en naar de inhoud gaan

Bol.com ziet advertentie-inkomsten met 59 procent toenemen

De handelsomzet van het platform is ondertussen minimaal gegroeid.
Billy
Billy
© Bol.com
Billy
Billy
© Bol.com

Bol.com haalt steeds meer omzet uit advertenties op zijn platform. In het eerste kwartaal groeide de reclameomzet met 59 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Absolute omzetcijfers over de advertenties deelt moederbedrijf Ahold Delhaize niet. Wel zegt het bedrijf dat Bol.com in het afgelopen kwartaal 1,3 miljard euro handelsomzet gedraaid heeft. Dat is slechts 1,2 procent meer in vergelijking met vorig jaar.

related partner content for mobile comes here

Verdienmodellen van Bol.com

In een toelichting op de kwartaalcijfers geeft Ahold Delhaize aan dat Bol.com weer groeit en zich focust op drie verdienmodellen: e-commerce, advertising en logistieke dienstverlening. Ook helpt het e-commerceplatform verkooppartners - dat zijn er duizenden - om te verduurzamen. 

Ahold focust meer op huismerken

Ahold Delhaize is ook het moederbedrijf van Etos, Albert Heijn, Gall & Gall en andere merken. De omzet steeg met 9,4 procent tot 21,6 miljard euro. In een toelichting zegt topman Frans Muller dat die toename vooral door prijsstijgingen kwam en dat de hoeveelheden verkochte producten 'grosso modo' daalden. De onderliggende nettowinst steeg net geen zeven procent tot 593 miljoen euro, wat voornamelijk te danken was aan sterke resultaten in de Verenigde Staten en een sterke dollar. In Europa lagen de winstmarges veel lager, onder andere door sterk gestegen energiekosten.

'Uit Amerika komt 75 procent van de winst, terwijl het om 65 procent van de omzet gaat. In Europa is de winstmarge twintig procent lager dan vorig jaar. Dat is een enorme deuk', zegt Muller. 'Ik maak me echt zorgen om de winstontwikkeling in Europa.'

Ahold Delhaize zegt de prijzen zo laag mogelijk te houden met behulp van een besparingsprogramma dat een miljard euro aan kostenvoordelen moet opleveren. Daarnaast verbreden supermarkten van het concern hun assortiment goedkope huismerken, wat goed zou aanslaan bij klanten. Zo was de omzet hoger dan analisten in doorsnee hadden verwacht.

(Bron: redactie Adformatie / ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in